دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی fdusd

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی (FDUSD) استیبل کوینی مبتنی بر شبکه اتریوم است که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا می‌باشد. دارندگان First Digital USD می‌توانند در هر زمان، 1 توکن از آن را به قیمت 1 دلار بازخرید نمایند. این ارز دیجیتال در ژوئن سال 2023 توسط یکی از شرکت‌های تابعه مالی در هنگ کنگ با نام فرست دیجیتال لیمیتد (First Digital Limited) صادر شده است. بعد از آن که بزرگترین صرافی رمز ارز دنیا، بایننس، به سبب مشکلات نظارتی تصمیم گرفت پشتیبانی از استیبل کوین بایننس یواس‌دی (BUSD) را متوقف نماید؛ استیبل کوین FDUSD به عنوان جایگزین انتخاب گردید. از این رو فرست دیجیتال یو اس دی fdusd اخیرا خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

تیم توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال، مدعی است که قصد دارد بوسیله یک استیبل کوین دیجیتالی پیشرفته، امور مالی جهانی را دچار تحول کرده و سرعت، امنیت و نوآوری را در سرتاسر دنیا به توسعه‌دهندگان و کسب و کارها ارائه نماید. در ادامه این مطلب از وب سایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج قصد داریم بیشتر به اینکه استیبل کوین FDUSD چیست؟ و کاربردها و خطرات آن بپردازیم.

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی یا استیبل کوین FDUSD چیست؟

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی (First Digital USD) نوعی استیبل کوین است که توسط شرکت FD121 Limited ، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت مالی فرست دیجیتال لیمیتد در هنگ کنگ صادر گردید. در ژوئن سال 2023، استیبل کوین FDUSD معرفی گردید. این ارز دیجیتال بصورتی طراحی شده است که همانند ارز دیجیتال تتر، توسط یک دلار آمریکا و یا دارایی معدل ارزش آن در ذخایری که توسط متولی منصوب یعنی شرکت فرست دیجیتال تراست لیمیتد (First Digital Trust Limited) نگهداری شده است، پشتیبانی گردد. فرست دیجیتال تراست لیمیتد به عنوان شرکتی ثبت شده زیرنظر قانون هنگ کنگ وظیفه دارد همه ذخایر ارز دیجیتال First Digital USD را در حساب‌های جداگانه‌ای نگهداری و حفظ نماید.

این بدان معناست که ذخایر رمزارز FDUSD به هیچ وجه با دیگر دارایی‌های شرکت ترکیب نخواهد شد. این شرکت همچنین وظیفه دارد تا ذخایر ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی (First Digital USD) را به شکل نقدی یا دارایی‌هایی با نقدینگی بالا ذخیره نماید. این امر تضمین‌کننده حمایت 1:1 ارزش استیبل کوین FDUSD با دلار آمریکا می‌باشد. ناشر ارز دیجیتال فرست دیجیتال یواس‌دی متعهد شده است که گزارشی را منتشر نماید که بوسیله حسابرسان مستقل حسابرسی می‌شود. تا مشخص کند که آیا عرضه در گردش ارز FDUSD به صورت کامل بوسیله ارزش معادل وجه نقد یا معادل‌های نقدی ذخیره شده پشتیبانی می‌گردد یا خیر. ارز دیجیتال First Digital USD در هنگام راه‌اندازی در شبکه‌های اتریوم و بی ان بی چین (BNB Chain) انتشار یافت، اما برای انتشار در دیگر بلاکچین‌ها در آینده، برنامه‌هایی دارد.

مزیت ارز دیجیتال FDUSD چیست؟

استیبل کوین‌هایی نظیر رمز ارز FDUSD نوعی ابزار دیجیتال هستند که به‌منظور حفظ ارزش پایدار طراحی شده‌اند و کمک‌کننده پل زدن بین اکوسیستم‌های مالی سنتی و بازار کریپتوکارنسی می‌باشند. در واقع استیبل کوین‌هایی نظیر ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی یا FDUSD به ارزهای فیات اجازه نمایش داده شدن، حضور و حرکتی کارآمدتر و آزادانه‌تر در دنیای رمزارزها را می‌دهند.

کاربردهای رمزارز FDUSD کدام است؟

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی دارای کاربردهای زیر می‌باشد:

روش پرداختی

ارز دیجیتال First Digital USD به‌منظور پردازش پرداخت‌ها با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر برای افراد و کسب و کارها بکار می‌رود. این مزیت جهت انجام تراکنش‌های بین المللی بسیار حائز اهمیت است. زیرا روش‌های پرداخت سنتی اکثرا برای تبدیل ارز و انتقال بین مرزی هزینه‌های اضافی دریافت می‌کنند.

حواله یا ارسال پول

رمز ارز FDUSD برای انجام تراکنش‌های برون‌مرزی مقرون‌بصرفه و سریع بکار می‌رود. از این رو استیبل کوین FDUSD را می‌توان برای خدمات حواله‌ای گزینه‌ای اقتصادی درنظر داشت. در مقایسه با انتقال‌های سنتی یا حواله‌های بانکی، استیبل کوین‌هایی نظیر ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی تراکنش‌های را سریع‌تر و با کارمزد کمتری انجام می‌دهند.

پوشش در برابر نوسانات قیمت

با توجه به نوسانات موجود در بازار ارز دیجیتال، رمز ارز FDUSD می‌تواند به عنوان لنگری ثابت و محافظی در دوره‌های نوسات قیمت بکار گرفته شود. در این شرایط، سرمایه‌گذاران می‌توانند دیگر ارزهای دیجیتال خود را همانند ارز دیجیتال سولانا، ارز دیجیتال پولکادات، ریپل، کاردانو و … را به استیبل کوین‌هایی نظیر ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی تبدیل نمایند. تا سود خود را بردارند و یا در برابر نوسانات شدید بازار از سرمایه خود محافظت کنند.

استفاده در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)

همانند دیگر استیبل کوین‌ها، رمز ارز FDUSD  نیز امکان استفاده در برنامه‌های مختلف دیفای به‌منظور وام‌دهی، فارمینگ، استیکینگ و استقراض دارد.

خطرات استفاده از رمز ارز First Digital USD

همانند سایر ابزارهای مالی، ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی نیز دارای خطراتی است که بهتر است کاربران از آن‌ها آگاه باشند:

ریسک های عملیاتی

ارز دیجیتال First Digital USD در معرض ریسک‌های عملیاتی نظیر خطرات سایبری و تقلب می‌باشد. رمز ارز FDUSD به خدمات شخص ثالث نظیر سرویس‌های نگهداری و صرافی‌ها متکی است که در معرض خطرات عملیاتی گوناگونی قرار دارند. همچنین از آنجایی که هیچ گونه راهکار موثری جهت سرقت یا از دست دادن دارایی‌های رمز ارزی وجود ندارد، کاربران بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

خطر از دست دادن پشتوانه یا دی‌پگ شدن (depegging)

مکانیسم حفظ ثبات ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی به این وابسته است که ذخایر آن بتواند در هر زمان از بازخرید استیبل کوین FDUSD جهت همه تقاضاهای بازخرید پشتیبانی نمایند. از این‌رو نقدینگی و ایمنی دارایی‌های ذخیره، به عنوان کلیدی برای حفظ ثبات رمز ارز FDUSD می‌باشد. ذخایر ارز دیجیتال First Digital USD بوسیله شخص ثالث نگهداری شده و می‌تواند شامل دارایی‌های نقدی و غیر نقدی شود. در نتیجه خطرات ناشی از شکست بالقوه ناشر در ادعاهای خود در به وقوع پیوستن ویژگی‌های استیبل کوین مانند بازخرید به موقع و ارزش اسمی آن وجود دارد.

خطرات طرف مقابل

عملیات ارز دیجیتال First Digital USD، واسطه‌های مالی شخص ثالث را شامل می‌شود که کاربران بدین سبب در معرض خطرات طرف مقابل قرار می‌گیرند. این امر باعث تاخیر در افزایش هزینه‌ها و بازخرید می‌شود. چراکه صادرکنندگان استیبل کوین‌ها به‌منظور بازخریدها خود وابسته به بازارسازها، صرافی‌ها و بانک‌ها و دیگر فرستنده‌های پول هستند.

خطرات نظارتی

در حال حاضر محیط نظارتی برای استیبل کوین‌‌ها پر از عدم قطعیت می‌باشد. قوانین موجود در حوزه‌های قضایی مختلف متفاوت بوده و به سرعت درحال تغییرند؛ این امر نیز در عملیات رمز ارز FDUSD تاثیر دارد.

تاریخچه قیمت استیبل کوین FDUSD

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی نوعی استیبل کوین است که ارزش آن وابسته به یک دلار آمریکا می‌باشد. به عبارتی ارز دیجیتال First Digital USD بصورتی طراحی شده است که یک رمز ارز FDUSD، همواره برابر با یک دلار آمریکا ارزش داشته باشد. با این وجود، در طی تاریخ شکل‌گیری، قیمت First Digital USD دارای نوساناتی هم بوده است. برای نمونه در 29 جولای سال 2023 قیمت استیبل کوین FDUSD برابر با 1.06 دلار بود. در تاریخ 31 جولای 2023 نیز قیمت رمز ارز FDUSD تا 0.912 دلار سقوط داشت.

نمودار قیمیت ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی یا FDUSD

از لحاظ تئوری قیمت رمز ارز FDUSD هرگز نباید تغییر پیدا کند. زیرا هر واحد ارز دیجیتال First Digital USD در بازار به صورت کامل پشتیبانی شده بوسیله ذخایر نگهداری‌شده توسط شرکت متولی آن می‌باشد. درحالت کلی، هدف ارز دیجیتال First Digital USD دستیابی به سود نیست. بلکه این رمز ارز طراحی شده تا بتواند به عنوان یک ابزار ذخیره پایدار ارزش باشد. از همین‌رو پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی همواره برابر با یک دلار آمریکا باشد.

استیبل کوین FDUSD چیست؟

ارز دیجیتال First Digital USD نوعی استیبل کوین است. این ارز در ژوئن سال 2023 با پشتوانه ذخیره دلار آمریکا توسط شرکت First Digital Limited در هنگ کنگ معرفی شد.

هدف و مزیت ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی چیست؟

رمز ارز FDUSD توانسته ملزومات قانونی مالی هنگ کنگ همانند احراز هویت و گواهی ضدپولشویی را برآورده سازد. این رمز ارز به گزینه‌ای جذاب برای کاربرانی که به دنبال استیبل کوینی قابل اعتماد و ایمن برای پرداخت، سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش هستند، تبدیل شود.

6ام - اردیبهشت ماه - 1403

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX چیست و معرفی انواع آن

صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX چیست و معرفی انواع آن

صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX نوعی بازار همتا به همتا است که در آن کاربر بدون نیاز به واسطه امکان معامله ارزهای دیجیتال را دارد. انواع صرافی غیر متمرکز ایرانی و خارجی واسطه‌های سنتی نظیر کارگزاران، بانک‌ها و دیگر موسسات را با قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین برای تسهیل تبادل دارایی‌ها جایگزین می‌کنند. صرافی‌ها […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال آلیس (ALICE) و پیش بینی آینده و بازار خریدو فروش آن

ارز دیجیتال آلیس (ALICE) و پیش بینی آینده و بازار خریدو فروش آن

ارز دیجیتال آلیس با نماد اختصاری ALICE به عنوان یک ارز دیجیتال و توکن بومی بازی همسایه من آلیس (My Neighbor Alice / ALICE) شناخته می‌شود. این بازی کامپیوتری بلاکچینی به کاربران اجازه جمع‌آوری توکن‌های غیرمثلی NFT و مدیریت و مالکیت آن‌ها را می‌دهد. هدف این پروژه جذب سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، علاقه‌مندان به بلاکچین و […]

ادامه مطلب
ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به تازگی معرفی شده و به دلیل امکان استخراج آسان بوسیله تلگرام مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. در ماه‌های گذشته شاهد هیاهوی ربات‌های تلگرام برای استخراج رایگان ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. در میان انبوه پروژه‌ها دراین حوزه از قبیل نات کوین، تپ سواپ […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار با نماد اختصاری SOLAR نوعی ارز دیجیتال است که اولین بار با نام Binance Coin (BNB)  معرفی شد. اما بعد از آن تصمیم گرفته شد که تبدیل به شخصیت جدیدی با نام ارز دیجیتال sxp شود. منحصر بفرد بودن رمز ارز سولار در تکنولوژی بلاکچین مورد استفاده آن است. ارز solar با […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال سندباکس و توکن های آن

ارز دیجیتال سندباکس و توکن های آن

ارز دیجیتال سندباکس با نماد اختصاری SAND نوعی ارز دیجیتال بدون بلاکچین اختصاصی می‌باشد که بر مبنای استاندارد ERC-20 روی بستر بلاکچین اتریوم قرار گرفته است. کاربران از تجارب بازی‌هایشان در بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از ارز دیجیتال sand به عنوان دنیایی مجازی، روی پلتفرم سندباکس توکن بسازند، مالک آن شوند […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید