دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال لونا و تاریخچه قیمت آن در طول سالها

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال لونا

ارز دیجیتال لونا یا ترا کلاسیک با نماد اختصاری LUNA شکلی از دارایی دیجیتال یا توکنی است که توسط بایننس سرمایه‌گذاری شده است. ارز دیجیتال ترا نوعی سکه DEFI محسوب می‌شود و یکی از دو توکن پلتفرم تراست. این ارز همراه با استیبل کوین یا ارز دیجیتال تتر وظیفه پایدار کردن ارزش دیگر ارزها را دارند و با نسبتی مشخص در برابر یک واحد پول فیات نظیر دلار مشخص خواهد شد. پیش از این، ارز دیجیتال لونا با همین نام بوجود آمده بود که بعد از مدتی به شدت ارزش آن کاهش پیدا کرد. اینک ارز لونا جدید مجددا با نام ارز لونا ۲ وارد بازار شده و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب نموده است.

براساس اخبار لونا کلاسیک، آینده ارز لونا کلاسیک براساس تبدیل شدن به یک پول واقعی به صورت رمز ارز بنا شده است؛ نه اینکه تنها برای ترید و معامله در صرافی‌ها باقی بماند. ساختار ترا به سبب پروتکل دو تکنی خود در حوزه دیفای سیار جالب است. هدف از این پروژه تبدیل شدن به پولی رایج با کمک استیبل کوین‌های خانواده ترا می‌باشد. در ادامه این مطلب از وب سایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج اطلاعات بیشتری درباره ارز دیجیتال ترا، آینده ارز لونا کلاسیک، قیمت لونا ۲ و … کسب خواهید کرد.

شبکه ترا چیست؟

این شبکه بلاکچینی، ارز دیجیتال لونا و TerraUSD را به عنوان ارزهای بومی خود معرفی نموده است. در واقع ارز دیجیتال ترا (Terra) مانند یک سیستم پرداختی ساخته شده بر بستر بلاکچین عمل می‌کند. شبکه ترا دارای پروتکل بلاکچینی و زیرساخت مالی غیرمتمرکز است که مفاهیمی منحصربفرد وارد بازار می‌کند. این شبکه با استفاده از پروتکل اسیبل کوین، توکن بومی، قرارداد هوشمند و سیستم اوراکل، پول قابل برنامه ریزی برای اینترنت جهت استفاده کاربران ایجاد می‌کند.

بعلاوه شبکه ارز دیجیتال لونا سعی دارد تا با بلاکچین کازماس (Cosmos) و توکن‌هایش، امکان تبادل رمزارزی را بدون واسطه فراهم آورد. در واقع هدف شبکه ترا، ایجاد رمز ارزهایی پایدار جهت استفاده در تراکنش‌های مالی است.

این شبکه اقدام به ایجاد کوین‌هایی نموده است که جهت ردیابی مداوم قیمت یک پول فیات همانند یورو یا دلار طراحی شده‌اند. دو توکن بومی شبکه ترا، ارز دیجیتال لونا (LUNA) و TerraUSD (یا UST) می‌باشد.

تاریخچه ارز دیجیتال لونا و شبکه Terra

شبکه ترا در سال 2018 به دست دنیل شین (Daniel Shin) و دو کوان (Do Kwon) در کره جنوبی راه اندازی شد. دو کوان که پیش از آن در مایکروسافت اپل یک استارت‌آپ با نام Anyfi تاسیس کرده بود، در آن راهکارهای شبکه غیرمتمرکز را ارائه نمود. شین مدیرعامل و موسس شرکت فناوری پرداخت آسیایی Chai به عنوان شریک ترا و یکی از بنیان‌گذاران شرکت TMON بود که به Ticket Monster نیز معروف است.

ارز دیجیتال لونا کلاسیک در ژانویه 2018 بوسیله پروتکل ترا بوجود آمد و شبکه اصلی آن نیز در آوریل 2019 آغاز به کار نمود. از سپتامبر 2020 تا بحال، توسعه دهندگان ترا یا ارز دیجیتال لونا، استیبل کوین‌هایی با پستوانه دلار آمریکا، توگروک مغولی و وون کره جنوبی و سبد ارزها، حق برداشت مخصوص (SDR) صندوق بین المللی پول را ایجاد کرده و در آینده نیز به آن گزینه‌های بیشتری نیز خواهند افزود.

ارز دیجیتال لونا کلاسیک به عنوان توکن اختصاصی شبکه ترا جهت تثبیت قیمت استیبل کوین‌های این پروتکل بکار می‌رود و دارندگان آن قادرند با خرید لونا کلاسیک Terra Classic و معاوله آن در تغییرات و مدیریت شبکه مشارکت داشته باشند.

هدف از ایجاد ارز دیجیتال لونا

هدف اصلی پروژه ارز دیجیتال لونا، انتشار سیستم پرداخت همتا به همتا می‌باشد. این سیستم همانند آن چیزی است که ارز دیجیتال بیت کوین در ابتدا قرار بود بسازد. ارز دیجیتال ترا به‌منظور دستیابی به این هدف از سیستم استیبل کوین‌ها استفاده می‌کند؛ بعنی رمز ارزهایی که ارزش آن‌ها در ارتباط با دارایی‌های متداول نظیر پول فیات هستند. یکی از محبوب‌ترین استیبل کوین‌ها، UST  است که قیمت آن برابر با 1 دلار آمریکا است. پیوند با دلار با ارز دیجیتال دیگر اکوسیستم یعنی ارز دیجیتال لونا بدست می‌آید. ارز دیجیتال لونا در حفظ قیمت ترا نقش مهمی داشته و جهت کاهش نوسانات بازار بکار می‌رود.

این رمز ارز به طرق مختلفی در شبکه بکار می‌رود و نقش مهمی در امنیت، مدیریت و پایداری ارزها در این شبکه دارد. در واقع وجود ارز دیجیتال لونا برای امنیت شبکه بسیار مهم است. این رمز ارز بوسیله حامیان شبکه و توسط استخراج معاملات معتبر و حل کردن مسائل رمزنگاری بوجود می‌آید. بدین ترتیب امنیت شبکه بواسطه آن تامین می‌گردد. همچنین ارز دیجیتال لونا همانند ووچر پرفکت مانی، امکان استفاده در معاملات و تبادلات مالی و به عنوان ابزاری جهت خرید کالا از فروشگاه‌های آنلاین را دارد.

ارز لونا ۲ چیست؟

ارز دیجیتال لونا در ابتدا همانند نات کوین و تپ سواپ، یک ایردراپ بوده است که توکن‌های خود را به صورت رایگان به هولدرهای UST و LUNA در بلاکچین ترا پیش از سقوط توزیع نمود. بعد از سقوط شبکه ترا و ریزش شدید قیمت لحظه ای لونا، بنیان‌گذار ارز luna برای جبران خسارت کاربران، شبکه ترا را به دو شبکه مجزا با انجام یک هاردفورک تقسیم نمود. ارز دیجیتال لونا (LUNA) که برخی آن را با اسم ارز لونا ۲ می‌شناسند، ارز بومی شبکه جدید ترا یا ترا 2 به شمار می‌رود.

تفاوت بین ارز لونا ۲ و ارز لونا کلاسیک چیست؟

ارز لونا ۲ (LUNA 2.0) با لونا کلاسیک (LUNA Classic) با وجود شباهت‌های فراوان، یکسان نیستند. در واقع ارز لونا ۲ و لونا کلاسیک دو نسخه از پروتکل Terra هستند که برای توسعه و بهبود شبکه ارائه شده‌اند. این دو نسخه دارای تفاوت‌هایی در قابلیت‌ها، اصول و ویژگی‌های خود هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاربرد اصلی

  • ارز لونا ۲: این نسخه جدیدتر تمرکز بیشتری روی یجاد اپلیکیشن‌های دیسنترالیزه و ارتقا و توسعه اکوسیستم بلاکچین دارد.
  • ارز لونا کلاسیک: نسخه کلاسیک لونا جهت انجام تراکنش‌های مالی و به‌ عنوان نوعی پلتفرم ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود.

آرمان و هدف

  • ارز لونا : این نسخه سعی دارد هزینه‌های تراکنش را کاهش و توانایی شبکه را برای ایجاد تجربه بهتر کاربران افزایش دهد.
  • ارز لونا کلاسیک: هدف این نسخه برقراری پایداری و حفظ شبکه لونا در قالب نسخه‌ای مورد استفاده کنونی است.

تغییرات تکنیکی

  • ارز لونا ۲: این نسخه در زیرساخت شبکه، افزایش کارایی و الگوریتم‌های اجماع تغییرات چشمگیر و بهبودهای قابل توجهی داشته است.
  • ارز لونا کلاسیک: این نسخه بدون تغییرات تکنیکی اساسی مبتنی بر نسخه‌های قبلی لونا است.

امنیت و بهینه‌سازی

  • ارز لونا ۲: باتوجه به تغییرات امنیتی و زیرساختی، این نسخه امکانات و قابلیت‌های امنیتی بیشتری ارائه نموده است.
  • ارز لونا کلاسیک: در این نسخه که نسخه‌ای قدیمی‌تر است، امنیت و بهینه‌سازی‌ها محدودتر می‌باشد.

امنیت ارز لونا ۲ به چه صورت است؟

ارز دیجیتال لونا و شبکه ترا توسط حدود 130 اعتبارسنجی فعال در الگوریتم اثبات سهام محافظت می‌شوند. با توجه به سقوط ارز دیجیتال لونا و فاجعه رخ داده در گذشته برای این رمز ارز، سرمایه‌گذاران اینک به ثبات این شبکه و قیمت لونا جدید و کوین‌ها تاکید زیادی دارند. به صورتی که از هنگام راه اندازی مجدد ارز دیجیتال لونا جدید، هیچگونه مدرکی که دال بر کلاهبرداری و هک آن باشد وجود نداشته است. با این وجود سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش از هرگونه سرمایه‌گذاری درباره ریسک‌های آن تحقیق می‌کنند.

قیمت ارز لونا کلاسیک در طی سالها

قیمت ارز دیجیتال لونا همانند تمامی رمز ارزها دیگر مانند تتر، اتریوم، سولانا و … در طول زمان تحت تاثیر بازارهای خرسی و گاوی مختلف قرار گرفت. بالاترین رکورد قیمت لونا ۲ در فوریه 2021 بود و در آن زمان قیمت ارز دیجیتال لونا در محدوده 8.41 دلار قرار گرفت. پایین‌ترین رکورد قیمتی ثبت شده از این رمز ارز نیز در مارس 2020 رخ داد و قیمت آن در آن زمان حدود 0.11 دلار بود.

آینده ارز لونا کلاسیک چگونه پیش بینی شده است؟

آینده ارز لونا کلاسیک براساس سقوط اخیر آن قابل پیش بینی به صورت قطعی نمی‌باشد. اما باتوجه به برنامه‌های آینده آن، می‌توان گفت در صورت اعتماد دوباره به آن شبکه ترا می‌تواند به پلتفرم دیفای محبوبی تبدیل گردد. همچنین سایت DigitalCoinPrice نیز دیدگاه مثبتی نسبت به آینده ارز luna و رشد قیمت آن در اوایل سال 2025 داشته است.

بهترین کیف پول ارز دیجیتال لونا کدام است؟

ارز دیجیتال لونا را می‌توان در کیف پول تراست والت ذخیره نمود. همچنین کیف پول سخت افزاری Ledger Nano S نیز گزینه مناسبی برای نگهداری ارز luna می‌باشد که بدین منظور باید Terra Station را دانلود و از برنامه Ledger Live استفاده نمود.

آیا ارز لونا برمیگردد؟

براساس افزایش سرمایه‌گذاران خرد در اکوسیستم و سرمایه‌گذاران سازمانی می‌توان در مرور زمان افزایش قیمت لونا جدید و توسعه آن را شاهد بود.

27ام - فروردین ماه - 1403

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به تازگی معرفی شده و به دلیل امکان استخراج آسان بوسیله تلگرام مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. در ماه‌های گذشته شاهد هیاهوی ربات‌های تلگرام برای استخراج رایگان ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. در میان انبوه پروژه‌ها دراین حوزه از قبیل نات کوین، تپ سواپ […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار با نماد اختصاری SOLAR نوعی ارز دیجیتال است که اولین بار با نام Binance Coin (BNB)  معرفی شد. اما بعد از آن تصمیم گرفته شد که تبدیل به شخصیت جدیدی با نام ارز دیجیتال sxp شود. منحصر بفرد بودن رمز ارز سولار در تکنولوژی بلاکچین مورد استفاده آن است. ارز solar با […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی fdusd

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی fdusd

ارز دیجیتال فرست دیجیتال یو اس دی (FDUSD) استیبل کوینی مبتنی بر شبکه اتریوم است که ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا می‌باشد. دارندگان First Digital USD می‌توانند در هر زمان، 1 توکن از آن را به قیمت 1 دلار بازخرید نمایند. این ارز دیجیتال در ژوئن سال 2023 توسط یکی از شرکت‌های تابعه […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال سندباکس و توکن های آن

ارز دیجیتال سندباکس و توکن های آن

ارز دیجیتال سندباکس با نماد اختصاری SAND نوعی ارز دیجیتال بدون بلاکچین اختصاصی می‌باشد که بر مبنای استاندارد ERC-20 روی بستر بلاکچین اتریوم قرار گرفته است. کاربران از تجارب بازی‌هایشان در بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند تا بتوانند با استفاده از ارز دیجیتال sand به عنوان دنیایی مجازی، روی پلتفرم سندباکس توکن بسازند، مالک آن شوند […]

ادامه مطلب
همستر کمبات (Hamster Kombat) چیست؟

همستر کمبات (Hamster Kombat) چیست؟

همستر کمبات (Hamster Kombat) نوعی پروژه و ایردراپ جدید تلگرام است که در آن کاربران تلگرامی می‌توانند فرضا بزرگترین صرافی ارز دیجیتال را ریاست کنید و کنترل درآمد خود را در دست داشته باشید. مکانیزم این بازی تلگرامی به این صورت است که کاربر صرافی ارز دیجیتالی را که قصد دارد مالک آن باشد برمی‌گزیند؛ […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید