دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال مونرو چیست؟

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال مونرو

ارز دیجیتال مونرو با نماد اختصاری XMR، یک رمزارز پیگیر گریز و امن است که یکی از شناخته‌ شده‌ترین شبکه‌های ارز دیجیتال معرفی می‌شود. این ارز دیجیتال بر حفظ حریم خصوصی و عدم پیگیری تراکنش‌ها استوار است. درواقع این پروژه به دلیل این قابلیت بحث‌برانگیز در بلاکچین خود، موجب شده بسیاری از صرافی‌ها و وبسایت‌ها از لیست کردن آن خودداری کنند. امکان استخراج ارز مونرو با گوشی و یا استخراج مونرو با کامپیوتر وجود دارد.

در استخراج مونرو با گوشی تنها 2 دقیقه زمان برای استخراج یک سکه نیاز است.علاوه بر آن شما امکان خرید ارز مونرو را از صرافی‌های داخلی و خارج دارید.

از طرفی این پروژه همانند ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل نامشخص بودن بنیان‌گذاران آن پروژه‌ای مرموز است. با این وجود، ارز دیجیتال مونرو در سال‌های اخیر، جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کرده و به یکی از پروژه‌های مناسب در بازار کریپتوکارنسی تبدیل شده است. در ادامه این مطلب از وبسایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج بیشتر به اینکه ارز مونرو چیست؟ و تحلیل ارز مونرو، قیمت لحظه ای خرید و فروش مونرو، استخراج مونرو و خرید ارز مونرو و … خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال مونرو یا ارز xmr چیست؟

یکی از پرحاشیه‌ترین رمز ارز در انواع ارز دیجیتال، بلاکچین مونرو است. در پاسخ به سوال ارز xmr چیست؟ باید گفت درواقع ارز XMR نماد اختصاصی رمزارز مونرو است. ارزxmr به سبب مزایایی که دارد، طرفداران بسیاری پیدا کرده است و جزو 20 رمزارز برتر جهان به شمار می‌رود. این رمزارز در سال 2014 در بلاکچینی متن باز عرضه شد. همانطور که می‌دانید تکنولوژی بلاکچین بر مبنای مشاهده تراکنش‌ها توسط کاربران استوار است. اما بلاکچین مونرو بر اساس عدم پیگیری و ردیابی تراکنش‌ها طراحی شده است.

درواقع تمرکز اصلی این بلاکچین بر حفظ حریم خصوصی کاربران است. از طرفی مونرو به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار، همانند بیت کوین، یک رمزارز قابل استخراج است. درواقع امکان استخراج ارز مونرو با گوشی و یا استخراج مونرو با کامپیوتر وجود دارد.

تاریخچه ارز مونرو چیست؟

پروژه مونرو در سال 2014 توسط جمعی از فعالان حوزه بلاکچین ارائه شد. کدهای این پروژه بر اساس کدهای بایت کوین و کریپتونوت نوشته شده است. کریپتونوت را شخصی با نام مستعار نیکولاس ون سیبرهیگن در سال 2012 معرفی کرد. در سال بعد و پس از بهبود ویژگی‌های کریپتونوت، کریپتونوت 0.2 با ویژگی‌های کاربردی‌تری ایجاد شد. از ویژگی‌های این نسخه در ساختار مونرو نیز استفاده شده است.

از طرفی بایت کوین را می‌توان اولین رمزارزی معرفی کرد که پروژه حریم خصوصی کریپتونوت را مورد استفاده قرار داد. اما به دلیل استخراج 80 درصدی توکن‌های این پروژه توسط تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال بایت کوین، این رمزارز بوسیله کاربران پس زده شد. پس از این موضوع تیمی با رهبری ریکاردو اسپاگنی، نسخه جدید بایت کوین را بدون استخراج توکن و درنظر گرفتن هیچ سهمی برای توسعه‌دهندگان طراحی نمودند. بنابراین در بلاکچین مونرو تمامی اعضا برابر هستند و به میزان کارشان ارزxmr بیشتری خواهند داشت.

مزایا و معایب ارزxmr

در ادامه به بررسی مزایا و معایب ارز دیجیتال XMR می‌پردازیم:

مزایا:

  • فعالیت تیمی از توسعه‌دهندگان متعهد روی این پروژه
  • سرعت ایده‌آل
  • سیستم غیرمتمرکز
  • امکان انتخاب اینکه چه شخصی تراکنش‌های شما را مشاهده کند.
  • عدم امکان ردیابی تراکنش‌ها
  • از رمزارزهای پرچم‌دار درزمینه حریم خصوصی
  • عدم امکان مرتبط کردن تراکنش‌ها به شخصی خاص
  • روند صدور رمزارزهای جدید به صورت کند و آهسته به دلیل حفظ ارزش XMR انجام می‌گردد.
  • امکان استخراج مونرو با لب تاب و به سادگی وجود دارد.

معایب:

  • مورد نقد قرار گرفتن به دلیل استفاده بیش از حد خلافکاران در دارک وب
  • محدودیت در کیف پول‌ ارز دیجیتال XMR
  • قانون‌گذاری‌های همراه با فشار سبب جلوگیری لیست شدن رمزارز XMR در صرافی‌ها و ایجاد مشکل برای دارندگان آن شده است.
  • امکان توسعه برنامه‌های تعاملی با بلاکچین آن، سخت‌تر است.

تفاوت مونرو و بیت کوین در چیست؟

بیت کوین در تلاش است تا با بکارگیری آدرس‌های ساختگی از هویت کاربران محافظت نماید. آدرس‌های ساختگی که بیت کوین جهت حفظ هویت کاربران بکار گرفته است، ترکیبی از عدد و حروف هستند که به صورت تصادفی ایجاد می‌شوند. اما به دلیل ثبت آدرس‌ها و تراکنش‌ها بر روی بلاکچین بیت کوین، حریم خصوصی این بلاکچین اندک است. آدرس‌های مستعاری که بیت کوین در جهت حفظ حریم خصوصی استفاده می‌کند نیز به علت نمایش تراکنش‌ها در زمان خاص، قابلیت پیگیری و شناسی دارند.

اما تراکنش‌های مونرو کاملا ناشناس و بدون امکان ردیابی انجام می‌شود.

مزیت دیگر ارز دیجیتال مونرو نسبت به بیت کوین در قابلیت تعویض‌پذیری آن است. بدین معنا که دو واحد از ارز مونرو را می‌توان بدون تفاوتی بین آن‌ها با یکدیگر جایگزین نمود. برای نمونه دو مثقال طلا از یک رده دارای ارزش برابر و قابل تعویض هستند. اما دو اسکناس یک دلاری ارزش برابری دارند اما به دلیل تفاوت در شماره سریال قابل تعویض نیستند. بیت کوین را می‌توان همانند اسکناس و ارز دیجیتال مونرو را مثل مثقال طلا درنظر گرفت.

استخراج مونرو با گوشی

بنیان‌گذاران ارز دیجیتال مونرو در هنگام طراحی این ارز دیجیتال، نسبت به برابری در بین تمامی افراد جامعه اهمیت خاصی قائل شده‌اند. از این رو تیم توسعه‌دهنده ارز دیجیتال مونرو در هنگام عرضه اولیه، تمامی رمزارزها را درون شبکه برای استخراج قرار دادند و هیچ سهمی را برای خود درنظر نگرفتند.

استخراج مونرو بدین صورت است که افراد می‌توانند با شروع به استخراج ارز مونرو با گوشی یا کامپیوتر و پیوستن به استخرهای استخراج، پاداش دریافت نمایند. استخراج این رمزارز به هیچ دستگاه خاصی نیاز ندارد. از این رو امکان استخراج ارز مونرو با گوشی و استخراج مونرو با کامپیوتر نیز وجود دارد. لازم به ذکر است استخراج یک سکه مونرو تنها 2 دقیقه زمان می‌برد.

ارز دیجیتال مونرو به چه صورت مانع از ردیابی کاربران خود می‌شود؟

در بلاکچین ارز دیجیتال مونرو تمامی اطلاعات نظیر هویت گیرنده و فرستنده، تراکنش و مقدار ارز منتقل شده و … به صورت موثری پنهان می‌شود. در این بلاکچین تنها قابلیت مشاهده شناسه تراکنش برای کاربران وجود دارد. تیم سازنده ارز دیجیتال مونرو بدین منظور و برای حفظ حریم شخصی کاربران خود، از آدرس‌های مخفی و امضاهای حلقه‌ای استفاده کرده‌ است. حتی می‌توان گفت مقدار تراکنش در روش امضای حلقه‌ای نیز پنهان است. این شیوه مخفی کردن اطلاعات گیرنده و فرستنده ارز و پنهان ماندن مبلغ تراکنش به دلیل عملکرد خوبی که داشت، در سال 2017 در تمامی تراکنش‌های شبکه مونرو اجرا شد.

آیا ارز دیجیتال مونرو ارزی آینده‌دار است؟

اغلب سرمایه‌گذاران قبل از خرید یک توکن، در پی دانستن افق‌های پیش روی آن هستند. آیند تمامی پروژه‌های ارز دجیتال بسته به شرایط رقبا، شرایط تیم توسعه دهنده، وضعیت بازار، سیاست‌گذاری‌های دولت و … متغیر است. ارز دیجیتال مونرو به دلیل تمایل برخی از افراد به گریز از شفافیت‌ها، همواره بخشی از تقاضا را به خود اختصاص داده است. برخی افراد به پنهان نمودن میزان دارایی‌های خود از دیگران تمایل دارند. برخی دیگر قصد دارند به صورت ناشناس در بازارهای ارز دیجیتال کسب درآمد کنند. ارز مونرو MONERO برای این دست از افراد گزینه‌ای مناسب است.

علاوه بر این استخراج ساده و امنیت بالا را می‌توان تضمین‌کننده بقای پروژه مونرو درنظر گرفت. اما در کل نمی‌توان از حساسیت‌ها و قانون‌گذاری‌های سازمان‌های موجود در رابطه با آن غافل شد. از این رو بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال مونرو و خرید ارز مونرو با تحقیق و سنجیدن تمامی جوانب اقدام به سرمایه‌گذاری نمود.

امضای حلقه‌ای در ارز دیجیتال مونرو چیست؟

در بلاکچین مونرو یک حلقه از ده میکسین به همراه فرستنده و گیرنده تراکنش شکل می‌گیرد. درواقع میسکین‌ها سایه تراکنشات پیشین هستند که قبلا در بلاکچین تراکنش انجام داده‌اند. اضافه شدن این میسکین‌ها به تراکنش موجب می‌شود امکان شناسایی اینکه کدام فرد گیرنده و فرستنده است وجود نداشته باشد.

استخراج مونرو با گوشی به چه صورت است؟

برای استخراج ارز مونرو با گوشی باید نرم افزار Termux را نصب نمود و سپس اقدام به استخراج مونرو با گوشی کرد. برای استخراج مونرو با کامپیوتر نیز نیاز به کارت گرافیک (GPU) دارید.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال مونرو کدام است؟

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال مونرو شامل کیک والت (Cake Wallet)، لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)، ترزور (Trezor)، کیف پول اتمیک Atomic (دسکتاپ و موبایل) و … هستند.

10ام - اسفند ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
آلت کوین چیست؟  8 نمونه Altcoin و معرفی بهترین آنها

آلت کوین چیست؟ 8 نمونه Altcoin و معرفی بهترین آنها

آلت کوین‌ با هدف تلاش برای بهبود و تغییر قوانین بیت کوین بوجود آمده‌ است. درواقع آلت کوین‌ها همه رمزارزها به جز بیت کوین را شامل می‌شوند. آشنایی با این مفهوم که آلت کوین چیست؟ و انواع آلت کوین ها، به سرمایه‌گذاران بازار رمزارز کمک می‌کند تا با انتخاب صحیح سرمایه‌گذاری با ریسک کم، سود […]

ادامه مطلب
صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX چیست و معرفی انواع آن

صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX چیست و معرفی انواع آن

صرافی غیرمتمرکز یا صرافی دکس DEX نوعی بازار همتا به همتا است که در آن کاربر بدون نیاز به واسطه امکان معامله ارزهای دیجیتال را دارد. انواع صرافی غیر متمرکز ایرانی و خارجی واسطه‌های سنتی نظیر کارگزاران، بانک‌ها و دیگر موسسات را با قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین برای تسهیل تبادل دارایی‌ها جایگزین می‌کنند. صرافی‌ها […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال آلیس (ALICE) و پیش بینی آینده و بازار خریدو فروش آن

ارز دیجیتال آلیس (ALICE) و پیش بینی آینده و بازار خریدو فروش آن

ارز دیجیتال آلیس با نماد اختصاری ALICE به عنوان یک ارز دیجیتال و توکن بومی بازی همسایه من آلیس (My Neighbor Alice / ALICE) شناخته می‌شود. این بازی کامپیوتری بلاکچینی به کاربران اجازه جمع‌آوری توکن‌های غیرمثلی NFT و مدیریت و مالکیت آن‌ها را می‌دهد. هدف این پروژه جذب سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، علاقه‌مندان به بلاکچین و […]

ادامه مطلب
ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) بررسی آینده و استخراج آن

ایردراپ تایم کوین (TimeCoin) یکی دیگر از پروژه‌هایی است که به تازگی معرفی شده و به دلیل امکان استخراج آسان بوسیله تلگرام مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. در ماه‌های گذشته شاهد هیاهوی ربات‌های تلگرام برای استخراج رایگان ارزهای دیجیتال بوده‌ایم. در میان انبوه پروژه‌ها دراین حوزه از قبیل نات کوین، تپ سواپ […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار (SXP) و بررسی آینده آن

ارز دیجیتال سولار با نماد اختصاری SOLAR نوعی ارز دیجیتال است که اولین بار با نام Binance Coin (BNB)  معرفی شد. اما بعد از آن تصمیم گرفته شد که تبدیل به شخصیت جدیدی با نام ارز دیجیتال sxp شود. منحصر بفرد بودن رمز ارز سولار در تکنولوژی بلاکچین مورد استفاده آن است. ارز solar با […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید

You cannot copy content of this page