دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال چیست و معرفی 5 نوع اصلیCrypto ها

ویرا اکسچنج
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال و معرفی انواع Crypto

انواع ارز دیجیتال ارزهایی هستند که عموما توسط اشخاص و نهادهایی جدا از دولت‌ها تولید می‌شوند که برای معاملات استفاده می‌شود. درواقع حکومت‌ها در انواع آنها نقشی ندارند و غیرمتمرکز هستند. ارزهای دیجیتال آینده‌دار از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند و بر اساس کارایی که دارند در دسته بندی‌های مختلفی قرار دارند. شناخت کاربرد ارز دیجیتال در ایران با توجه به نوسانات قیمت آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی برای سرمایه‌گذاری و سوددهی بسیار مهم است.

از این‌رو انواع ارز دیجیتال معتبر باهم متفاوت هستند. افراد با ترید در صرافی‌های ارز دیجیتال و با استفاده از بهترین ارز برای سرمایه گذاری می‌توانند به خرید و فروش ارزها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بپردازند. از جمله رایج‌ترین دسته بندی که برای انواع رمز ارز وجود دارد، دسته بندی حوزه فعالیت آنها است که در آن، این رمز ارزها به سه دسته اصلی پول‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی و ارز دیجیتال مالی تقسیم بندی می‌شوند.

یکی از اولین رمز ارزها، بیت کوین است که از سال 2018 و پس از افزایش قیمت ناگهانی که در آن رخ داد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.

به طوری این Crypto معروف شد که لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را به خود گرفت و بعد از آن سایر ارزهای دیجیتال وارد بازار شدند. امروزه نیز با انواع ارز دیجیتال تلگرام و ایردراپ‌ها، میم کوین‌ ها، استیبل کوین‌ ها و .. روبرو شده‌ایم.

در ادامه این مطلب از سایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج به توضیحات بیشتری درباره انواع ارز دیجیتال و بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه و … پرداخته‌ایم. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز است در واقع یک نوع پول است که جایگزین ارزهای رایج در دنیای دیجیتال شده است. معمولا رمز ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز و در شبکه‌های بلاک چین و تحلیل آنچین فعالیت دارند.

ویژگی‌ها و مزایای ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای دیگر در بازار سبب شده تا ارزهای دیجیتال آینده دار مورد توجه عموم قرار بگیرند. در دسته‌بندی کلی این رمزارزها شامل توکن و کوین هستند.

از دیدگاهی دیگر ارزهای دیجیتال را می‌توان از نظر بلاکچین یا اکوسیستم مورد استفاده همانند انواع تتر، اتریوم، ترون و …. و همچنین کاربرد آن‌ها در حوزه‌های خاص نظیر متاورس، دیفای، بازی و .. در گروه‌های متفاوتی قرار داد.

مزایای انواع ارز دیجیتال

ویژگی‌های مهم بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری نظیر موارد گفته شده در زیر موجب علاقه‌مندی و توجه عموم شده است:

  • حذف واسطه‌ها
  • کاهش حداکثری هزینه‌ها
  • تامین امنیت بالا
  • ناشناس بودن هویت افراد معامله‌گر
  • غیر ممکن بودن انجام کلاهبرداری و تقلب در معاملات

انواع Crypto دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی نسبت بهم می‌باشند و استفاده از ارزها باعث تسهیل در انجام معاملات مختلف می‌گردد. با توجه به این تفاوت، کارایی تقسیم بندی متفاوتی برای ارزهای دیجیتال ارائه شده است.

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

هدف بسیاری از رمز ارزها سرمایه‌گذاری و انتقال دارایی است. اما در این بین برخی از رمزارزها ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی دارند که امکان آسان‌تر کردن زندگی روزمره انسان را فراهم نموده‌اند.

در حالت کلی کاربرد ارز دیجیتال بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی، امکان خرید اینترنتی در سطح دنیا، به عنوان یک واحد پولی بین‌المللی، عدم نیاز به مبادلات سنگین برای پرداخت هزینه‌ها، مهار تورم، سرمایه‌گذاری، امینت و حریم خصوصی و … می‌باشد. با مطالعه وایت پیپر برخی از ارزهای دیجیتال، متوجه گستردگی کاربرد ارز دیجیتال خواهید شد. برخی از انواع ارزهای دیجیتال دارای اهداف متنوع و کاربردی هستند.

برای نمونه شبکه ترون برای تولیدکنندگان محتوا به‌منظور ایجاد پلتفرمی برای اهدای پاداش به صورت رمزارز TRX به تیم تولید کننده (شامل فیلمبردار، نویسنده، تدوینگر و…)ایجاد شده است. همچنین سرویس غیر متمرکز ترون نسبت به سرویس‌های پخش ویدیو همانند یوتیوب، ارزانتر و سریع‌تر عمل می‌کند. در ادامه به کاربرد ارز دیجیتال از نظر توکن بودن و آلت کوین‌ها اشاره کرده‌ایم:

کاربرد ارز دیجیتال از نظر کوین و توکن بودن

کوین (Coin) و توکن (Token) دو نوع رمز ارز با کاربردهای متفاوتی هستند. برخی کاربران این دو واژه را یکسان درنظر می‌گیرند. اما در بیان کاربردهای این دو رمز ارز می‌توان متوجه تفاوت آن‌ها شد. کوین‌ها دارای بلاکچین اختصاصی هستند و از مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به بیت کوین، دوج کوین، اتریوم و …اشاره کرد.

اما توکن نمونه‌ای از رمزارزها هستند که روی سایر بلاکچین‌ها صادر می‌شوند و خود بلاکچین اختصاصی ندارند. اما با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان بی‌نهایت توکن را بر بستر خود میزبانی نمود.

کوین‌ها، رمز ارز اصلی بلاکچین‌ها می‌باشند که می‌توان به عنوان پول دیجیتال، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و ابزار مشارکت در تامین امنیت شبکه بوسیله استیکینگ ارز دیجیتال و رای‌گیری‌ها از آن‌ها استفاده کرد. درواقع برای انتقال توکن‌ها در بلاکچین باید بوسیله کوین‌ها، هزینه‌ای تحت عنوان کارمزد تراکنش پرداخت شود.

از طرفی توکن‌ها به یک اپلیکیشن غیرمتمرکز در بلاکچین مربوط می‌شوند که در خدمات اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد ارز دیجیتال از نظر آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها ادامه دهنده راه بیت کوین‌ها هستند و به تمامی ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین گفته می‌شوند. بیت کوین با اهداف بسیار جذابی به عنوان اولین رمز ارز غیرمتمرکز و غیر قابل رهگیری معرفی شد. آلت کوین‌های متفاوتی برای رقابت با بیت کوین ابتکارهای خلاقانه‌ای انجام داده‌اند و تلاش کردند ضمن حفظ ارزش‌های اصلی، اهدافی کاربر پسندتر و کاربردی‌تر را دنبال کنند.

انواع ارز دیجیتال پول‌هایی با امنیت بالا هستند که کاربردهای زیادی دارند. در ادامه به کاربردهای ارزهای دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

انتقال پول با کارمزد کم بهترین کاربرد ارز دیجیتال در ایران

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربرد ارز دیجیتال در ایران، دریافت و ارسال پول با کارمزد کم و سرعت بالا می‌باشد. برای مثال زمان مورد نیاز برای پردازش تراکنش 99 میلیون دلاری ارز دیجیتال لایت کوین، 2.5 دقیقه است و کارمزد آن فقط 0.40 دلار برای فرستنده است.

این درحالی است که اگر انتقال پول بواسطه یک واسطه مالی صورت می‌گرفت، سرعت کمتر و هزینه‌ای بیشتر به دنبال داشت. کارمزدهای اندک تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مانند استلار (XLM)، لایت‌کوین و یا بیت‌کوین‌ کش (BCH)، آنها را برای تبادلات بین‌المللی مالی به سیستم‌های پرداخت عالی تبدیل می‌کند.

کسب درآمد از استخراج رمز ارزها

کسب سود از انجام معاملات رمز ارزی به تجربه، زمان و مهارت زیادی احتیاج دارد. از این‌رو بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را برای بلند مدت هولد می‌نمایند.

از جمله راه‌های کسب سود ثابت از ارزهای دیجیتال می‌توان به اعطای وام  DeFi و استیکینگ اشاره کرد. با رسیدن نرخ بهره‌ بانک‌های سنتی به پایین‌ترین مقدار تاریخشان، وام‌های ارزهای دیجیتال با سود سالیانه 10 درصدی خود برای ارزهایی مثل تتر به گزینه مناسبی تبدیل شده‌اند.

البته لازم به ذکر است این نوع وام‌ها بدون ریسک نبوده و توسط ارگان‌های دولتی یا FDIC مشابه در سایر کشورها بیمه نخواهند شد.

حفظ سرمایه با امنیت بالا یکی از بهترین کاربرد ارزهای دیجیتال

باتوجه به عدم احتمال شما مبنی بر مسدودی حساب بانکی و دارایی‌تان، این امر مخصوصا در زمینه فضایی یا قوانین مبهم، بیشتر تصور شما در حال وقوع است. تنها چیزی که بدین منظور نیاز است متهم کردن فردی به سوء رفتار مالی است.

در صورت چنین اتفاقی فرد حتی اگر خلافی نکرده باشد، تا زمانیکه اتهامات او به صورت کامل رفع نشود، به منابع پولی خود دسترسی ندارد.

در چنین زمانی یکی از کاربردهای ارزهای دیجیتال وارد عمل می‌شود. ارزدیجیتال بیت کوین تحت عنوان یک ذخیره ارزش مقاوم در مقابل سانسور فعالیت می‌کنند و تنها اشخاص دارای کلیدهای خصوصی کیف پولشان امکان دسترسی به آن را دارند.

بنابراین هیچ نهاد دولتی امکان مسدودسازی کیف پول بیت کوین شخصی را نخواهد داشت.

سرمایه گذاری در استارت آپ‌های نوظهور از کاربرد ارز دیجیتال

با روی کار آمدن تخصیص‌های مالی مبتنی بر ارز دیجیتال، امکان سرمایه‌گذاری هر شخصی که دسترسی به اینترنت داشته باشد، در استارت‌آپ‌ها حوزه تکنولوژی وجود دارد.

یکی از روش‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها بوسیله عرضه اولین کوین‌های (IPO) و (ICO) در محل فروش توکن‌های خود در بازار می‌باشد. پس از شروع معامله بهای توکن صادر شده در بازار ثانویه برای نمایندگی از موفقیت و شکست استارت‌آپ عمل می‌کند.

در بعضی مواقع کوین‌های دیجیتال همانند ICO، افزایش چندین هزار درصدی داشته‌اند. بگونه‌ای که استارت آپ‌ها در طی دو سال اخیر بیش از 12 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ داشته‌اند.

بررسی کاربرد ارز دیجیتال در انجام تراکنش‌های خصوصی

رمز ارزهای محرمانه مثل زی‌کش (ZEC)، مونرو (XMR) و پیو اکس (PIVX) به کاربران این امکان را می‌دهند که به صورت ناشناس تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند. این موضوع به این معنی است که افراد می‌توانند بدون هیچ توضیحی به بانک درباره علت انتقال، شخص دریافت کننده و منابع وجوه که سبب طولانی‌تر شدن مدت زمان تراکنش می‌شوند، اقدام به انجام معامله خود کنند.

انواع ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

انواع ارز دیجیتال به دو دسته اصلی توکن و کوین تقسیم بندی می‌شوند. توکن‌ها شامل توکن حاکمیتی، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، توکن اوراق بهادار و .. هستند. در مقابل کوین‌ها نیز استیبل کوین و میم کوین‌ها را شامل می‌شوند. در ادامه با هر یک از این انواع ارزهای دیجیتالی آشنا خواهیم شد:

توکن در ارز دیجیتال

توکن در بازار ارز دیجیتال

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای ارز دیجیتال، توکن است که رمزارزی منحصربفرد می‌باشد. این دارایی‌های دیجیتالی در بازارهای مالی مبادله و معاوضه می‌شوند. توکن‌ها عموما در عرضه اولیه به بازار ارز دیجیتال ارائه می‌شوند و در شبکه بلاکچین‌های دیگر پیاد‌ه سازی می‌گردند.

این انواع ارز دیجیتال واحدهای دیجیتالی غیر قابل استخراجی می‌باشند که در اشکال مختلف می‌توانند به عنوان ارز جهت اکوسیستم‌های خاص بکار رفته یا داده‌های منحصربفرد را رمزگذاری نمایند.
از طرفی توکن‌ها ممکن است امکان بازخرید برای دارایی‌های خارج از زنجیر نظیر سهام، طلا و .. را داشته باشند.

این انواع رمز ارز بوسیله شرکت‌ها و یا نهادهایی ایجاد می‌شوند که از بلاکچین‌های معتبر همانند شبکه اتریوم استفاده می‌نمایند. توکن‌ها بر اساس کاربردها و ویژگی‌های مختلف دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

توکن غیرمثلی (NFT)

توکن‎های غیرمثلی یا NFT نوعی دارایی دیجیتالی یا یک واحد واحد دیتای منحصربفرد می‌باشند که در بلاکچین ثبت می‌گردند. هرNFT اطلاعات و ویژگی‌هایی مخصوص به خود دارد که ان را از دیگر توکن‌ها متمایز می‌کند. بنابراین تعویض یا معامله مستقیم با این انواع ارز دیجیتال برخلاف سایر رمز ارزها ممکن نیست.

این توکن‌ها اغلب بوسیله معاملات رمز ارزها خرید و فروش شده و ارزش آن‌ها نیز به قیمت گذاری بازار و صابحانشان وابسته است.

توکن حاکمیتی (Governance token)

معرفی بیت کوین با هدف غیرمتمرکز شدن امور مالی و افزایش کنترل افراد بر دارایی‌ها بود. بعد از عرضه این رمز ارز و گسترش استفاده از بلاکچین، سازمان‌های بلاکچینی در پی مسیری به منظور انجام فعالیت جامعه محور بودند تا قدرت تنها در اختیار گروهی کوچک یا شخصی خاص قرار نگیرد.

این هدف با کمک توکن‌های حاکمیتی به وقوع پیوست. استفاده از توکن‌های حاکمیتی در شرکت‌ها و سازمان‌های غیرمتمرکز بلاکچینی به منظور ارائه روش مدیریتی و حکمرانی غیرمتمرکز، شفاف و عادلانه‌ای رواج یافت. این سازمان‌ها با نام سازمان خودگردان غیر متمرکز یا دائو معرفی می‌گردند که به صورت مستقل و بدون مدیریت مرکزی فعالند.

توکن اوراق بهادار (Security Token)

این دست از توکن‌ در انواع ارز دیجیتال دارای ویژگی‌های منحصربفردی هستند و نمادی از مالکیت بر اموال خارج از دامنه و دارایی‌های غیرمتمرکز می‌باشند.

علت ایجاد توکن‌های اوراق بهادار عمدتا به دلیل نمایش مالکیت بر سهام املاک، شرکت‌ها و سایر دارایی‌های ارزشمند است. ارزش این دست از انواع ارزهای دیجیتال به صورت مستقیم مشتق گرفته از ارزش دارایی پشتوانه خود می‌باشد.

بدین معنا که ارزش توکن اوراق بهادار با ارزش دارایی پشتوانه آن به صورت مستقیم ارتباط دارد. این توکن‌ها تحت نظارت نهادهای قانون گذار هستند و به رعایت قوانین و مقررات موظفند و از طریق فرآیندی با نام عرضه اولیه توکن اوراق بهادار توزیع می‌گردند.

در روند این فرآیند تعداد معینی توکن باتوجه به ارزش دارایی پشتوانه آن تولید و به بازار عرضه می‌گردد و سرمایه‌گذاران با دستیبابی به آن‌ها اقدام به خرید و فروش در صرافی‌ها می‌کنند.

توکن رپد (Wrapped Token)

توکن رپر به عنوان دسته‌ی دیگری از انواع ارزهای دیجیتالی بیانگر اتصال میان دارایی‌های فیزیکی و دیجیتالی است. ارزش این توکن‌ها از دارایی‌های فیزیکی نظیر طلا، املام، سهام و .. و ارزهای دیجیتال بدست می‌آید.

توکن‌های رپدی بواسطه این اتصال با کمک قراردادهای هوشمند در شبکه بلاکچین و به ویژه در پلتفرم‌های دیفای کاربردی می گردند. این توکن‌ها به صورت نماینده در بلاکچین عمل می‌کنند و قابلیت تبادل و تعامل را در فضای رمز ارزها بوجود می‌آورند آن‌ها نماینده هر نوع دارایی مانند کالاها، آثار هنری، دارایی‌های دیجیتال، ارز فیات، سهام و .. هستند.

توکن‌های رپدی پلی میان شبکه‌ها توسط این ارتباط با دارایی‌های غیربومی بوجود آورده و امکان تبادلات گوناگون را ارائه می‌دهند. از انجایی که این توکن‌ها متصل به دارایی‌های دیگری هستند، نهادهای حضانتی در مدیریت این اتصال نقش مهمی دارند.

توکن هواداری (Fan Token)

توکن‌های هواداری یا فن توکن، از انواع ارزهای دیجیتال آینده دار هستند که فرصت کسب درآمد را بواسطه ارتباط بین طرفداران و تیم‌های ورزشی ایجاد می‌کنند. این توکن‌ها همچون دیگر انواع ارز دیجیتال می‌توانند خرید و فروش شوند و به عنوان رمز ارز برای مجموعه‌ها، خرید کالا و شرکت در رویدادهای ورزشی بکار روند. توکن‌های هواداری مانند ارز دیجیتال چیلیز بر پایه بلاکچین بوجود آمده‌اند.

کوین در ارز دیجیتال

کوین در ارز دیجیتال

در دسته بندی دیگر انواع ارز دیجیتال به کوین برمی‌خوریم. کوین نوعی پول دیجیتالی است که براساسا الگوریتم‌ها رمزنگاری شده ساخته شده است. این پول‌های دیجیتالی بر بستر بلاکچین هستند و ماهیت فیزیکی ندارند. برخی از کوین‌های نیز قابل استخرج هستند.

درواقع ارزهای کوین دارای بلاکچین اخصاصی هستند و بر بستر شبکه بلاکچین دیگر پیاده سازی نشده‌اند. کوین‌ها دارای انواع مختلفی مانند ارز لایت کوین، اتریوم، بیت کوین و … هستند که ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند:

استیبل کوین (Stablecoin)

این انواع انواع ارز دیجیتال معتبر برای حفظ ثبات قیمت خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. هدف اسیتیبل کوین ها ایجاد ثبات قیمتی همانند ارزهای فیات قوی برای رمز ارزهاست. این موضوع سبب تبدیل این ارزها به پل ارتباطی برای موسسات مالی و سرمایه‌گذاری شده است.

میم کوین (meme coin)

میم کوین‌ها دسته دیگری از انواع ارز دیجیتال هستند که براساس الهام گرفتن از جوک‌ها و میم‌های اینترنتی بوجود آمده‌اند. اولین میم کوین با نام ارز دیجیتال دوج کوین در سال 2013 با الهام از سگ ژاپنی به نام شیبا اینو ایجاد گردید.

این کوین‌ها معمولا هیچ کاربردی نداشته و تنها با هدف سرگرمی و شوخی ایجاد شده‌اند اما امروزه برخی از آن‌ها به بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل شده‌اند.

در ادامه به بررسی دسته بندی مختلف ارزهای دیجیتال و کارایی هر یک از آنها پرداخته‌ایم:

پول‌های دیجیتال یکی از انواع ارز دیجیتال

پول‌های دیجیتال مانند پول‌های واقعی عمل می‌کنند و امکان ذخیره، انتقال ارزش، سرمایه گذاری، قابلیت خرید و… را دارند. در زیر به مزیت این نوع پول‌ها نسبت به پول‌های واقعی اشاره شده است:

  • نداشتن ماهیت فیزیکی
  • راحتی در انجام معاملات به سبب حذف واسطه‌ها
  • مصونیت تورم و کاهش ارزش آن
  • امنیت بسیار بالا
  • و …

همین موارد باعث برتری ارز دیجیتال نسبت به دیگر ارزهای موجود در دنیا شده است. ارزهای دیجیتال بوسیله انواع روش‌های استخراج توسط ماینرها تولید می‌شوند.

از جمله ارزهای دیجیتالی که در دسته بندی پول‌های دیجیتالی هستند، می‌توان به ورت کوین (VTC)، لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE)، بیت کوین (BTC) و … اشاره نمود که به صورت غیرمتمرکز در بستر بلاکچین فعالیت می‌کنند.

بیت کوین یکی از مهمترین پول‌های دیجیتالی است که در سال 2008 توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و یکسال بعد عرضه شد. این رمزارزها نوعی رمز پایه هستند که در برابر هک، امنیت بالایی دارند.

همچنین این رمزارزها از شبکه بلاکچین یا انتقال همتا به همتا P2P استفاده می‌کنند. انواع پول‌های دیجیتال به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

ارز دیجیتال ثابت (StableCoin)

این نوع ارزها دارای پشتوانه‌های همانند ارزهای فیزیکی، طلا، دلار یا هر دارایی مالی که می‌توان روی آن قیمت گذاری نمود، هستند.

همچنین این نوع ارز دیجیتال از نوسانات قیمتی در امان هستند و همین ویژگی باعث برتری آن نسبت به ارزهای کاغذی موجود در بازار شده است. مهم‌ترین این نوع از انواع ارز دیجیتال تتر (USDT) می‌باشد که قیمت آن برابر یک دلار آمریکا است.

ارز دیجیتال امن (Privacy)

از مهمترین مزیت این نوع رمزارزها که یکی از انواع ارز دیجیتال است، ناشناس بودن هویت معامله‌گران است. بدین معنا که در زمان انجام معامله، هیچ راه پیگیری و شناسایی هویت افراد وجود ندارد. از جمله مزیت‌های این نوع ارز دیجیتال این است که شامل مالیات نمی‌شوند.

این مزیت برای انجام معاملات با حجم بالای انتقال وجه بسیار به صرفه است. از جمله مهم‌ترین رمزارزهای امن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مون رو ( XMR )
  • زی کش ( Zcash )
  • زن کش ( ZEN )
  • نو کوین ( Nav Coin )
  • فور ( PHR )

تمامی انواع ارزهای دیجیتالی اشاره شده بر پایه بلاک چین قرار دارند و هر کدام از آنها ویژگی و کارایی خاصی در بازار کریپتوکارنسی دارند.

ارزهای دیجیتال پلتفرمی یکی از انواع رمز ارزها

دسته دوم انواع ارزهای دیجیتالی، ارزهای پلتفرمی هستند. این نوع رمز ارزها بر پایه بلاکچین بوده و یک نوع قرار داد هوشمند هستند. این ارزهای دیجیتال رمز پایه‌ای نرم افزارهایی می‌باشند که قابلیت انجام فعالیت‌های مختلف را در بستر بلاک چین به برای کاربران فراهم می‌کنند. مزایای ارز دیجیتال پلتفرم‌ها که یکی از انواع ارز دیجیتال است شامل موارد زیر است:

  • حذف واسطه‌ در معاملات
  • کاهش هزینه معاملات با حذف واسطه‌ها
  • استفاده از کدهای دیجیتالی بسیار پیچیده‌ای موجود در قراردادهای هوشمند برای ایجاد امینت بالا
  • قابلیت ایجاد اپ‌های غیر متمرکر (DApps) مثل (ICO)ها با این پلتفرم‌ها

اتریوم به عنوان اولین و مهم‌ترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال معرفی می‌شود. تریوم یکی از انواع ارز دیجیتال رمز پایه است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند.

این رمز ارز به کاربران این امکان را می‌دهد تا تمامی قراردادها را به صورت دیجیتالی و در قالب قراردادهای هوشمند به کمک شبکه بلاک چین انجام دهند. از دیگر انواع ارز دیجیتال پلتفرمی می‌توان به ارز دیجیتال ایاس، ارز دیجیتال کاردانو (ADA) و … اشاره کرد.

ارز دیجیتال مالی

بخش عظیمی از انواع ارز دیجیتال شامل ارزهای مالی می‌شوند که در قالب پلتفرم و یا ارزهای مختلف وجود دارند. هدف از ایجاد این ارزها انجام فعالیت‌ها به صورت دیجیتالی با کمترین هزینه و حذف واسطه می‌باشد.

این ارزها به دسته‌های ارز دیجیتالی پرداخت، ارز دیجیتال صرافی‌ها، ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری، ارز دیجیتال قرض و وام، ارز دیجیتال جذب سرمایه و بیمه تقسیم بندی می‌شوند. ارزهای دیجیتال پرداخت نظیر ارز دیجیتال ریپل برای انجام معالات و تراکنش‌های آنلاین و غیرمتمرکز استفاده می‌شوند.

ارزهای دیجیتال صرافی نیز پلتفرم‌هایی بر بستر بلاکچین برای خرید و فروش انواع ارز دیجیتال هستند. می‌توان ووچر پرفکت مانی را در صرافی‌های ارز دیجیتال در قالب انواع ارز دیجیتال نقد نمود. بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری نیز در بستر بلاکچین برای انجام معاملات سرمایه‌گذاری از طریق بالا بردن امینت و حذف واسطه‌ها استفاده می‌شود.

علت ایجاد انواع ارز دیجیتال چیست؟

وجود تعداد بالای انواع رمز ارزها به علت‍های مختلفی مانند سادگی ساخت، فورک شبکه، ایده‌های جدید، ترندهای جدید و همچنین کلاهبرداری‌ها برمی‌گردد.
محبوب‌ترین انواع ارزهای دیجیتال کدام است؟

بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، بایننس کوین و … از انواع ارزهای دیجیتال آینده دار و محبوب هستند.

انواع ارز دیجیتال تلگرام کدامند؟

اخیرا ایردراپ‌های تلگرامی نیز از انواع ارزهای دیجیتالی رونمایی کرده‌اند که نمونه‌ای از آن‌ها ارز نات کوین بود که چند ماه پیش لیست و قیمت گذاری شد. از دیگر انواع ارز دیجیتال تلگرام که هنوز لیست نشده‌اند می‌توان به همستر کمبات، تپ سواپ، یس کوین و … اشاره کرد.

بهترین ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

بیت کوین یکی از معروف‌ترین انواع ارزهای دیجیتال در ایران است که در تمامی صرافی‌ها امکان تبدیل آن به ریال، دلار و … وجود دارد. از طرفی به تازگی، رمز ارز ایرانی بانک مرکزی با نام رمزارز پیمان وارد بازار شده است که هنور در مرحله آزمایشی می‌باشد. برای خرید رمز ارز ایرانی پیمان باید علاوه بر ایجاد کیف پول برای دریافت اطلاعات بیشتر به بانک‌ مراجعه نمود.

کدام ارز دیجیتال کاربردهای بیشتری دارد؟

هرکدام از ارزهای دیجیتال ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. اما در حالت کلی ارزهایی نظیر ارزهای دیجیتال اتریوم و بیت کوین جزو برترین‌های بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌روند.

 

7ام - تیر ماه - 1403
اشتراک گزاری مقاله
مقالات مشابه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You cannot copy content of this page