دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال

شناخت کاربرد ارز دیجیتال در ایران با توجه به نوسانات قیمت آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی برای سرمایه‌گذاری و سوددهی بسیار مهم است. در حقیقت پشت انواع ارز دیجیتال ایده‌های جذابی وجود دارد که در صورت به وقوع پیوستن اهداف آن‌ها، کاربردهایشان لازمه زندگی انسان‌ها در سال‌های آتی خواهند شد. اما در بیان کاربرد اصلی این پول‌های دیجیتالی می‌توان گفت این ارزها تفاوتی با پول واقعی ندارند. حتی در برخی موارد در بیان تفاوت پول و ارز می‌توان گفت؛ کاربردهای گسترده‌تر و جامع‌تری از ارز دیجیتال را نسبت به سایر واحدهای پولی شاهدیم.

زیرا ارز دیجیتال یک واحد پولی بین المللی است و به کشور خاصی تعلق ندارند. از این رو می‌تواند بدون هیچ محدودیتی در تمامی کشورها مورد استفاده قرار گیرد. از این‌رو می‌توان گفت ارز دیجیتال وسیله‌ای برای معاملات تجاری و خرید و فروش است.

هدف اولیه تکنولوژی بلاک چین ایجاد سیستم مالی غیر متمرکز بود تا از این طریق دستکاری دولت در پول محدود شود. اما تکنولوژی بلاکچین بیت کوین برای رمز ارزها به اندازه‌ای قدرتمند بود که توانست کاربردهای زیادی را در فعالیت‌های انسانی داشته باشد. آشنایی با کاربرد ارز دیجیتال یکی از موضوعات مورد علاقه فعالان این بازار است.  در این مطلب از وب سایت صرافی ارز دیجیتال ویرا اکسچنج با کاربردهای ارز دیجیتال، تفاوت پول و ارز و موارد استفاده از رمز ارزها آشنا خواهید شد.

کاربرد ارز دیجیتال چیست؟

هدف بسیاری از رمز ارزها سرمایه‌گذاری و انتقال دارایی است. اما در این بین برخی از رمزارزها ویژگی‌های خاص و منحصر بفردی دارند که امکان آسان‌تر کردن زندگی روزمره انسان را فراهم نموده‌اند. در حالت کلی کاربرد ارز دیجیتال بالا رفتن سرعت تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی، امکان خرید اینترنتی در سطح دنیا، به عنوان یک واحد پولی بین‌المللی، عدم نیاز به مبادلات سنگین برای پرداخت هزینه‌ها، مهار تورم، سرمایه‌گذاری، امینت و حریم خصوصی و … می‌باشد. با مطالعه وایت پیپر برخی از ارزهای دیجیتال، متوجه گستردگی کاربرد ارز دیجیتال خواهید شد. برخی از انواع ارزهای دیجیتال دارای اهداف متنوع و کاربردی هستند.

برای نمونه شبکه ترون برای تولیدکنندگان محتوا به‌منظور ایجاد پلتفرمی برای اهدای پاداش به صورت رمزارز TRX به تیم تولید کننده (شامل فیلمبردار، نویسنده، تدوینگر و…)ایجاد شده است. همچنین سرویس غیر متمرکز ترون نسبت به سرویس‌های پخش ویدیو همانند یوتیوب، ارزانتر و سریع‌تر عمل می‌کند. در ادامه به کاربرد ارز دیجیتال از نظر توکن بودن و آلت کوین‌ها اشاره کرده‌ایم:

کاربرد ارز دیجیتال از نظر کوین و توکن بودن

کوین (Coin) و توکن (Token) دو نوع رمز ارز با کاربردهای متفاوتی هستند. برخی کاربران این دو واژه را یکسان درنظر می‌گیرند. اما در بیان کاربردهای این دو رمز ارز می‌توان متوجه تفاوت آن‌ها شد. کوین‌ها دارای بلاکچین اختصاصی هستند و از مطرح‌ترین آن‌ها می‌توان به ارز دیجیتال بیت کوین، ارز دیجیتال دوج کوین، ارز دیجیتال اتریوم و …اشاره کرد. اما توکن نمونه‌ای از رمزارزها هستند که روی سایر بلاکچین‌ها صادر می‌شوند و خود بلاکچین اختصاصی ندارند. اما با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان بی‌نهایت توکن را بر بستر خود میزبانی نمود.

کوین‌ها، رمز ارز اصلی بلاکچین‌ها می‌باشند که می‌توان به عنوان پول دیجیتال، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و ابزار مشارکت در تامین امنیت شبکه بوسیله استیکینگ ارز دیجیتال و رای‌گیری‌ها از آن‌ها استفاده کرد. درواقع برای انتقال توکن‌ها در بلاکچین باید بوسیله کوین‌ها، هزینه‌ای تحت عنوان کارمزد تراکنش پرداخت شود. از طرفی توکن‌ها به یک اپلیکیشن غیرمتمرکز در بلاکچین مربوط می‌شوند که در خدمات اپلیکیشن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از نمونه توکن‌های کاربردی برای پرداخت هزینه‌های درون اپلیکیشن‌ها، توکن حاکمیتی را می‌توان نام برد که برای مدیریت غیرمتمرکز پروژه‌ها می‌باشد. برای اتصال بلاکچین با دنیای واقعی نیز توکن‌های مصنوعی بکار می‌روند.

کاربرد ارز دیجیتال از نظر آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها ادامه دهنده راه بیت کوین‌ها هستند و به تمامی ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین گفته می‌شوند. بیت کوین با اهداف بسیار جذابی به عنوان اولین رمز ارز غیرمتمرکز و غیر قابل رهگیری معرفی شد. آلت کوین‌های متفاوتی برای رقابت با بیت کوین ابتکارهای خلاقانه‌ای انجام داده‌اند و تلاش کردند ضمن حفظ ارزش‌های اصلی، اهدافی کاربر پسندتر و کاربردی‌تر را دنبال کنند.

انواع ارز دیجیتال پول‌هایی با امنیت بالا هستند که کاربردهای زیادی دارند. در ادامه به کاربردهای ارزهای دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

انتقال پول با کارمزد کم بهترین کاربرد ارز دیجیتال در ایران

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربرد ارز دیجیتال در ایران، دریافت و ارسال پول با کارمزد کم و سرعت بالا می‌باشد. برای مثال زمان مورد نیاز برای پردازش تراکنش 99 میلیون دلاری ارز دیجیتال لایت کوین، 2.5 دقیقه است و کارمزد آن فقط 0.40 دلار برای فرستنده است. این درحالی است که اگر انتقال پول بواسطه یک واسطه مالی صورت می‌گرفت، سرعت کمتر و هزینه‌ای بیشتر به دنبال داشت. کارمزدهای اندک تراکنش‌های ارزهای دیجیتال مانند ارز دیجیتال استلار (XLM)، لایت‌کوین و یا بیت‌کوین‌کش (BCH)، آنها را برای تبادلات بین‌المللی مالی به سیستم‌های پرداخت عالی تبدیل می‌کند.

کسب درآمد از استخراج رمز ارزها

کسب سود از انجام معاملات رمز ارزی به تجربه، زمان و مهارت زیادی احتیاج دارد. از این‌رو بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را برای بلند مدت هولد می‌نمایند. از جمله راه‌های کسب سود ثابت از ارزهای دیجیتال می‌توان به اعطای وام  DeFi و استیکینگ اشاره کرد. با رسیدن نرخ بهره‌ بانک‌های سنتی به پایین‌ترین مقدار تاریخشان، وام‌های ارزهای دیجیتال با سود سالیانه 10 درصدی خود برای ارزهایی مثل تتر به گزینه مناسبی تبدیل شده‌اند.

البته لازم به ذکر است این نوع وام‌ها بدون ریسک نبوده و توسط ارگان‌های دولتی یا FDIC مشابه در سایر کشورها بیمه نخواهند شد.

حفظ سرمایه با امنیت بالا یکی از بهترین کاربرد ارزهای  دیجیتال

باتوجه به عدم احتمال شما مبنی بر مسدودی حساب بانکی و دارایی‌تان، این امر مخصوصا در زمینه فضایی یا قوانین مبهم، بیشتر تصور شما در حال وقوع است. تنها چیزی که بدین منظور نیاز است متهم کردن فردی به سوء رفتار مالی است. در صورت چنین اتفاقی فرد حتی اگر خلافی نکرده باشد، تا زمانیکه اتهامات او به صورت کامل رفع نشود، به منابع پولی خود دسترسی ندارد. در چنین زمانی یکی از کاربردهای ارزهای دیجیتال وارد عمل می‌شود. ارزدیجیتال بیت کوین تحت عنوان یک ذخیره ارزش مقاوم در مقابل سانسور فعالیت می‌کنند و تنها اشخاص دارای کلیدهای خصوصی کیف پولشان امکان دسترسی به آن را دارند.

بنابراین هیچ نهاد دولتی امکان مسدودسازی کیف پول بیت کوین شخصی را نخواهد داشت.

سرمایه گذاری در استارت آپ‌های نوظهور از کاربرد ارز دیجیتال

با روی کار آمدن تخصیص‌های مالی مبتنی بر ارز دیجیتال، امکان سرمایه‌گذاری هر شخصی که دسترسی به اینترنت داشته باشد، در استارت‌آپ‌ها حوزه تکنولوژی وجود دارد. یکی از روش‌های جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها بوسیله عرضه اولین کوین‌های (IPO) و (ICO) در محل فروش توکن‌های خود در بازار می‌باشد. پس از شروع معامله بهای توکن صادر شده در بازار ثانویه برای نمایندگی از موفقیت و شکست استارت‌آپ عمل می‌کند.

در بعضی مواقع کوین‌های دیجیتال همانند ICO، افزایش چندین هزار درصدی داشته‌اند. بگونه‌ای که استارت آپ‌ها در طی دو سال اخیر بیش از 12 میلیارد دلار جذب سرمایه‌ داشته‌اند.

بررسی کاربرد ارز دیجیتال در انجام تراکنش‌های خصوصی

رمز ارزهای محرمانه مثل زی‌کش (ZEC)، مونرو (XMR) و پیو اکس (PIVX) به کاربران این امکان را می‌دهند که به صورت ناشناس تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند. این موضوع به این معنی است که افراد می‌توانند بدون هیچ توضیحی به بانک درباره علت انتقال، شخص دریافت کننده و منابع وجوه که سبب طولانی‌تر شدن مدت زمان تراکنش می‌شوند، اقدام به انجام معامله خود کنند.

بهترین ارز دیجیتال در ایران کدام است؟

بیت کوین یکی از معروف‌ترین انواع ارزهای دیجیتال در ایران است که در تمامی صرافی‌ها امکان تبدیل آن به ریال، دلار و … وجود دارد. از طرفی به تازگی، رمز ارز ایرانی بانک مرکزی با نام رمزارز پیمان وارد بازار شده است که هنور در مرحله آزمایشی می‌باشد. برای خرید رمز ارز ایرانی پیمان باید علاوه بر ایجاد کیف پول برای دریافت اطلاعات بیشتر به بانک‌ مراجعه نمود.

کدام ارز دیجیتال کاربردهای بیشتری دارد؟

هرکدام از ارزهای دیجیتال ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. اما در حالت کلی ارزهایی نظیر ارزهای دیجیتال اتریوم و بیت کوین جزو برترین‌های بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌روند.

آینده صنعت ارزهای دیجیتال چگونه است؟

طبیعتا به صورت قطعی نمی‌توان در مورد آینده ارزهای دیجیتال نظر دارد. اما براساس تاریخ می‌توان گفت با وجود مخالفت‌های دولت‌ها، فناوری‌های مورد استقبال مردم عملا اجرایی شده است.

5ام - دی ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ای منحصربفرد است که نمایانگر یک تراکنش در بستر بلاکچین می‌باشد. در واقع هش معامله (Transaction Hash) یا لینک تراکنش عددی منحصربفرد است که برای پیگیری وضعیت تراکنش در بلاکچین بکار می‌رود و با در دست داشتن آن امکان مشاهده جزئیات یک تراکنش نظیر مبلغ، مبدا، مقصد و زمان تراکنش را […]

ادامه مطلب
NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT ( مخفف Non-Fungible Tonken به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض) نوعی گواهی مالکیت دیجیتالی و قراردادی هوشمند برای هر نوع دارایی دیجیتالی می‌باشد. واژه NFT در چند وقت اخیر به یکی از واژگان پر سر و صدای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. به عبارتی می‌توان گفت این دارایی دیجیتال، ارزش خود را در قالب نوعی […]

ادامه مطلب
کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

آدرس کانترکت (Contract Address) به آدرسی گفته می‌شود که در زمان شکل‌گیری یک قرارداد هوشمند به طور منحصربفرد اختصاص میابد. آدرس‌ها در حقیقت به معنای هویت کاربری و تراکنش‌ها می‌باشند. استاندارد ERC20 در شبکه بلاکچین اتریوم نوعی کانتکت آدرس است. آشنایی با نحوه کار، اهمیت و ماهیت آدرس کانترکت تتر trc20، آدرس کانترکت بیبی دوج، […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو با نماد اختصاری XNO شکلی از دارایی دیجیتال است که ارزش بازار آن حدود 188.57 میلیون دلار بوده و در رتبه 312 بازار قرار دارد. ارز دیجیتال xno با هدف بهینگی و سرعت ایجاد شده است. در زمان انجام تراکنش‌ها و معاملات، بلاکچین ارز xno دارای همه اطلاعات زنجیره نیست و به […]

ادامه مطلب
تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) ابزاری برای مخفی کردن تراکنش‌های ارز دیجیتال و حفظ حریم خصوصی رمز ارزهاست. این پلتفرم مبادله و مخفی‌سازی تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شده است. پروتکل Tornado Cash در سال 2020 در دنیای رمز ارزها به عنوان پروتکلی کارآمد و شناخته شده ارائه شد. با کمک تورنادو کش امکان انجام تراکنش […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید