دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال میکر چیست؟

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال میکر

ارز دیجیتال میکر با نماد اختصاری MKR از برترین پلتفرم‌های حوزه امور غیرمالی (DeFi) محسوب می‌شود. پلتفرم ارز دیجیتال میکر، به عنوان بهترین پلفرم وام‌دهی دیفای در جهان شناخته می‌شود که امور مالی غیرمتمرکز و استیبل کوین‌ها را با هم ادغام می‌کند. ارز دیجیتال میکر از معروف‌ترین ارزهای موجود در بستر اتریوم محسوب می‌شود. معمولا توکن MKR با ارز دیجیتال DAI مطرح شده است که با عنوان پلتفرم وام‌دهی میکردائو، می‌توانند به کاربران وام دهند. تاریخچه ارز میکر به شخصی با نام رون کریستنسن برمی‌گردد که این ارز را با رویای استیبل کوین غیرمتمرکز ایجاد نمود.

طبق تحلیل ارز میکر Maker با نماد MKR، تحلیل‌گران بر این باورند که در آینده ارز میکر می‌تواند هم در دنیای ارز دیجیتال و هم واقعی، نویدبخش رشد و نوآوری باشد. در ادامه این مطلب از وب سایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج شما به پاسخ این پرسش خواهید رسید که ارز mkr چیست؟ و با همه چیز درباره شبکه MakerDao آشنا خواهید شد.

ارز دیجیتال میکر (Maker) چیست؟

میکر چیست؟ میکر از بزرگترین برنامه‌های غیرمتمرکز (dAPPS) به شمار می‌رود که هدف از ساخت آن برطرف کردن ایرادات موجود در نوسانات بازار است. همچنین میکر یک پلتفرم‌ قرارداد هوشمند در بلاک‌چین اتریوم محسوب می‌شود. این ارز دیجیتال امکان انجام تراکنش‌های همتا به همتا و پرداخت بین المللی را در زمانی کوتاه فراهم نموده است. ارز دیجیتال میکر برای دست‌یابی به اهداف خود از استیبل کوین دای استفاده می‌کند. ارز دیجیتال دای در بازار برابر یک دلار آمریکا است.

این ارز نوسانات موجود در بازار رمزارزها را اصلاح نموده و از تبدیل شدن ارزهای دیجیتال به ابزار اصلی پرداخت جلوگیری به عمل می‌آورد. میکر با دارا بودن قراردادهای هوشمند CDP (وام وثیقه‌گذاری هوشمند) خود می‌تواند به دست‌یابی به این هدف کمک کند.

کاربران برای تولید دای می‌توانند از اتریوم به عنوان وثیقه استفاده نمایند. همچنین می‌توانند با در اختیار داشتن ارز دیجیتال میکر با پشتوانه وثیقه، آن را برای پرداخت کالا یا خدمات بکارگیرند یا در جهت سرمایه‌گذاری بلند مدت ذخیره و یا برای دیگران ارسال کنند.

توکن ارز mkr چیست؟

توکن MKR ارز دیجیتال پلتفرم میکر بوده که با ارز دیجیتال دای همکاری می‌کند. پروتکل میکر به‌منظور کار کردن به دو توکن MKR و DAI نیاز دارد. MKR درواقع یک توکن غیرمتمرکز ERC-20 می‌باشد که نشان‌دهنده سرمایه‌گذاری در پروژه میکر است. پلتفرم میکر را می‌توان به عنوان اولین توکن قابل معامله در شبکه اتریوم معرفی کرد. ارز دیجیتال میکر به‌منظور اداره اکوسیستم و ایجاد حق حاکمیتی طراحی شده است. MKR با ایجاد تغییراتی، عملکرد صحیح DAI را تضمین می‌کند. همچنین دارندگان توکن MKR با رای‌گیری امکان نهایی کردن تصمیم‌گیری‌ها را خواهند داشت.

برای نمونه می‌توان انواع ارز دیجیتال را در پروتکل دیفای قفل نمود. لازم به ذکر است قبل از رای‌گیری اجرایی، Proposal Polling رای‌گیری دیگریست که توسط جامعه میکر انجام می‌گیرد. دارندگان توکن MKR با Proposal Polling می‌توانند قبل از اجرای تغییرات، به بررسی احساسات موجود راجب پیشنهادات بپردازند.

تاریخچه ارز میکر

ایده ارز دیجیتال میکر اولین بار توسط فردی به نام رون کریستنسن با هدف ایجاد یک استیبل کوین غیرمتمرکز مطرح شد. این شخص در سال 2015 توانست سازمان غیرمتمرکز makerDAO را پایه‌گذاری کند. این سازمان ناظری بر روی ساختار این ارز دیجیتال معرفی می‌شود. پس از پایه‌گذاری این سازمان در ماه اوت سال 2015، ارز دیجیتال میکر عرضه شد.

MAKER چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که پلتفرم ارز دیجیتال میکر دارای توکن‌های MKR و استیبل کوین است، و این دو بر اساس استاندارد توکن ERC-20 اتریوم کار می‌کنند، امینت این سیستم توسط شبکه اتریوم تامین می‌شود. استیبل کوین دای با قفل کردن ارز دیجیتال دیگری نظیر اتریوم توسط کاربر پروتکل میکر، برای دریافت وام در دای، ایجاد شد. با این شیوه کاربران قادرند استیبل کوین را به‌منظور پس گرفتن ارز دیجیتال قفل شده، ارائه دهند. پروتکل میکر توسط قراردادهای هوشمندی به نام Maker Vaults، استیبل کوین دای را ایجاد می‌کند.

این قراردادها توسط برنامه‌های مختلف و واسطه‌های وب تحت عنوان پرتال دسترسی به شبکه عمل می‌کنند. هنگام بازپس‌گیری ارزی که به عنوان وثیقه قفل شده بود، کاربر باید ابتدا اقدام به بازپرداخت دای تولید شده با کارمزد ثبات نماید.

پروتکل میکردائو چیست؟

این پروتکل را می‌توان به عنوان یک سازمان غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین اتریوم معرفی کرد. اکوسیستم میکر در حوزه مالی غیرمتمرکز از اکوسیستم‌های اصلی به شمار می‌رود. این ارز درواقع برای ایجاد شرایطی به‌منظور وام گرفتن کاربران و انجام تراکنش‌های همتا به همتا طراحی شده است. همچنین بسیاری از ویژگی‌های همانند بیت کوین را حفظ کرده است. DAI اولین استیبل کوین غیرمتمرکز و قدیمی‌ترین پروژه‌های استیبل کوین محسوب می‌شود.

کاربران توسط سیستم MakerDAO قادرند از اتریوم به عنوان وثیقه جهت تولید DAI و ایجاد موقعیت‌های بدهی وثیقه‌گذاری شده استفاده کنند. ارزش استیبل کوین معادل یک دلار بوده که بوسیله وثیقه‌ها تضمین می‌گردد. بدلیل اینکه ثبات دای مبتنی بر مکانیسم‌های تشویقی و وثیقه است، ارزش دیگر ارزها می‌تواند بر آن اثرگذار باشد. از این‌رو امکان دارد نسبت به دیگر هماتایان فیات خود، ثبات‌ نداشته باشد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال میکر

از ویژگی‌های ارز دیجیتال میکر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • این پلتفرم حاوی دو توکن MKR و DAI است که هر دو بر استاندارد ERC-20 مبتنی هستند.
  • این پلتفرم به دلیل غیرمتمرکز بودن، روی صرافی‌های غیرمتمرکز تمرکز داشته و امکان پشتیبانی توسط بسیاری از صرافی‌ها را دارد.
  • پلتفرم میکر جرو اولین پلتفرم‌های غیرمتمرکز به شمار می‌رود.
  • شبکه میکر، از قراردادهای هوشمند به‌منظور برطرف کردن نیاز به اعتماد به اشخاص مختلف استفاده می‌کند. برای نمونه تتر به عنوان یک استیبل کوین اصلی، از شما درخواست اعتماد به ذخایر شبکه را دارد. میکر با ارائه شفافیت کامل، نیاز به این اعتماد به سازمان‌های متمرکز را از بین می‌برد.
  • با جلوگیری از نوسانات، امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند.
  • سوزاندن بخشی از کارمزد
  • حاکمیت جامعه
  • سرعت عمل مناسب
  • مکانیزم عالی
  • امنیت بالا

آینده ارز میکر به چه صورت است؟

پلتفرم میکر با سیستم دو کوینی کار کرده و همین مسئله موجب شده از سایر رقبای خود در بازار کریپتوکارنسی متمایز باشد. از طرفی شفافیت این ارز به سبب ماهیت غیرمتمرکز آن، از نقاط قوت این ارز دیجیتال محسوب می‌شود که تحلیلگران را به رشد آن امیدوار کرده است.

Maker Vault چیست؟

ابزاری است که کاربران با آن می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را واریز نموده و در ازای آن توکن‌های DAI تولید کنند.

5ام - دی ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
تحلیل آنچین (On Chain) چیست؟

تحلیل آنچین (On Chain) چیست؟

شاید در حوزه بلاکچین به عبارت تجزیه و تحلیل آنچین On-Chain برخورده باشید. در حوزه بلاکچین و آموزش تحلیل آنچین، عباراتی از قبیل داده های آنچین یا داده‌های درون زنجیره‌ای، معیارها و تراکنش‌های آنچین به چشم می‌خورند. تحلیل بازار مالی رمز ارزها براساس تعادلی از عرضه و تقاضا بوده و تحلیلگران ابزارهای مختلفی همانند تحلیل […]

ادامه مطلب
ارز فیات یا فیات کارنسی و تفاوت آن با ارز دیجیتال دارد؟

ارز فیات یا فیات کارنسی و تفاوت آن با ارز دیجیتال دارد؟

ارز فیات یا فیات کارنسی همان سکه‌های فلزی و اسکناس‌های کاغذی است که در خرید و فروش‌ها از آن استفاده می‌شود. پول فیات در واقع همان ارز رایج هر کشور همانند دلار آمریکا، ریال ایران و … است که در میان عموم قابل اعتمادتر و پایدارتر بنظر می‌رسد. ارز فیات ایران و دیگر کشورها بدون […]

ادامه مطلب
میم کوین (Memecoin) چیست و هرآنچه باید از آنها بدانید

میم کوین (Memecoin) چیست و هرآنچه باید از آنها بدانید

میم کوین (Memecoin) به ارزهایی گفته می‌شود که از یک میم اینترنتی بوجود آمده‌اند و ویژگی‌های طنزآمیزی دارند. لیست میم کوین ها براساس شوخی‌های و جوک‌های اینترنتی تشکیل شد؛ اما با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که میم کوین های آینده دار باید جدی گرفته شوند. بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری روی میم […]

ادامه مطلب
بگ هولدر (Bag Holer) چه کسی است؟

بگ هولدر (Bag Holer) چه کسی است؟

بگ هولدر به افرادی گفته می‌شود که دارایی‌هایشان را بدون دلیل خاصی و براساس دلایل غیر واقعی، با وجود اطلاع از سقوط ارزش آن‌ها تا مدت زمان طولانی نگه می‌دارند. درواقع این افراد سهام و دارایی‌های خاص خود را علیرغم اینکه درحال سقوط است و باید اقدام به فروش سهام شود، نگه می‌دارند. bagholder سرمایه […]

ادامه مطلب
هولد کردن ارز دیجیتال و هودل HODL چیست؟

هولد کردن ارز دیجیتال و هودل HODL چیست؟

هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل HODL یکی از استراتژی‌های مهم افزایش و یا حفظ سرمایه است. بسیاری از افراد خبره و بزرگان دنیای سرمایه و تجارت به بهره‌گیری از این روش و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای هولد تاکید دارند. فرق هولد با ترید در دنیای خرید و فروش ارز دیجیتال، در بلند مدت […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید

You cannot copy content of this page