دریافت اپلیکیشن

کیف پول ارز دیجیتال و معرفی بهترین کیف پول رمز ارز

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
کیف پول ارز دیجیتال

اگر قصد سرمایه گذاری در انواع ارزهای دیجیتال را دارید، باید بدانید اولین گام، انتخاب و نصب کیف پول ارز دیجیتال و راه اندازی والت (Wallet) است. کیف پول‌های ارز دیجیتال دارای انواع مختلفی هستند و هر یک برای رفع نیازهای کاربران خاصی ارائه می‌شوند. برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال ابتدا باید شناختی نسبی از انواع کیف پول ارز دیجیتال به دست آورید و ببینید که کدام ویژگی برای شما اولویت دارد. این کیف پول‌ها شامل کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال و کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال هستند. افراد اصولا به دنبال امن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال با ویژگی‌ها و کاربردهای متنوع هستند که از اغلب رمز ارزها پشتیبانی نماید.

در ادامه این مطلب از صرافی آنلاین ارز دیجیتال ویرا اکسچنج بررسی می‌کنیم که کیف پول ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدامند و هریک چه ویژگی‌هایی دارند. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و عملکرد آن چگونه است؟

کیف پول ارز دیجیتال Cryptocurrency Wallet، نرم‌افزار یا سخت افزاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های رمز ارزی خود را مدیریت و نگهداری کنند. برخی ازکارکردهای بهترین کیف پول ارز دیجیتال شامل دریافت، ارسال، سهام گذاری، نگهداری و ذخیره انواع ارز دیجیتال است. شما می‌توانید بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران یا کیف پول پرفکت مانی را به صورت رایگان در قالب نرم افزاری و یا افزونه مرورگر روی موبایل و یا کامیپوترتان نصب نمایید. کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال در قالب فیزیکی و شبیه به فلش مموری در بازار عرضه شده‌اند و باید آن‌ها را از صرافی‌های آنلاین تهیه نمایید.

درواقع کیف پول دیجیتال واسطه‌ای میان شما و شبکه‌های بلاکچین است. کیف پول آنلاین تراکنش‌ها و درخواست‌های شما را در قالب کدهای رمزنگاری شده برای بررسی توسط حسابرسان شبکه به آن ارسال می‌کند. بدین منظور تنها باید آدرس کیف پول طرف مقابل را با مبلغ تراکنش وارد نمایید و سپس با کلید خصوصی خود تراکنش را امضا کنید. برای دریافت تراکنش نیز باید آدرس کیف پول مجازی یا کلید عمومی را برای طرف موردنظر ارسال نمایید تا وی با انجام مراحلی، ارز دیجیتال برای شما ارسال نماید.

آدرس کیف پول دیجیتال و کلیدهای خصوصی و عمومی چیست؟

با دانلود کیف پول ارز دیجیتال و نصب آن توسط شما، دو رشته بلند متنی منحصر بفرد ساخته می‌شود. این دو رشته دو کلید برای استفاده از کیف پول آنلاین هستند. یکی از آن‌ها کلید عمومی (Public Key) و دیگری کلید خصوصی (Private Key) می‌‎باشد. این کلیدها از اعداد و حروف کوچک و بزرگ انگلیسی تشکیل شده‌اند که دسترسی شما را به دارایی‌هایتان ممکن می‌سازند. شما می‌توانید کلید عمومی کیف پول رمز ارز را با همه به اشتراک بگذارید. اما کلید خصوصی شامل اطلاعات شخصی شماست.

برای مثال درباره مقایسه این دو کلید، می‌توان به آدرس ایمیل و گذرواژه آن اشاره کرد. کلید عمومی در حکم آدرس ایمیل است و می‌توان آن را با هر فردی در اشتراک گذاشت تا ایمیل‌های جدیدی دریافت نمایید. اما شما گذرواژه ایمیل همانند کلید خصوصی را حتی به نزدیکان خود نیز نمی‌دهید. زیرا تنها را دسترسی به اطلاعات ایمیل و محتویات کیف پول است.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

امانی یا غیرامانی بودن و آنلاین یا آفلاین بودن کیف پول دیجیتال، دو عامل مهم در دسته بندی انواع آن‌هاست. کیف پول امانی، کیف پولی است که در آن کلیدهای خصوصی‌ در اختیار شما قرار ندارد. همانطور که قبلا اشاره کردیم، کلید خصوصی راه اصلی دسترسی شما به کیف پول رمز ارز و دارایی‌هایتان است. اما در برخی اپلیکیشن‌ها یا پلتفرم‌ها این داده مهم به شما ارائه نمی‌شود.

کیف پول مجازی که در صرافی‌های ارز دیجیتال ایجاد می‌کنید، نوعی کیف پول امانی است. در مقابل هر کیف پولی که کلید خصوصی را به امانت نزد خود نگه نمی‌دارد، کیف پول غیر امانی معرفی می‌شود. البته باید توجه کنید که هیچ‌گاه نباید دارایی‌های خود را برای مدت زمان طولانی در کیف پول امانی نگهداری نمایید.

معیار دیگر برای دسته بندی بهترین کیف پول های اررز دیجیتال، آفلاین یا آنلاین بودن آن است. کیف پول آنلاین با نام کیف پول داغ (Hot Wallet) نیز شناخته می‌شود. همچنین کیف پول آفلاین را کیف پول سرد (Cold Wallet) می‌گویند. کیف پول‌های آنلاین نیاز به اتصال به اینترنت دارند و این موضوع می‌تواند موجب به خطر افتادن دارایی‌های شما به دلیل حمله‌های سایبری و هک شود.

کیف پول اینترنتی مبتنی بر وب و افزونه‌های مرورگر و همچنین تمامی اپلیکیشن‌های موبایل و کامپیوتر، کیف پول آنلاین به شمار می‌روند. شما در کیف پول آنلاین دسترسی راحتتری به دارایی‌هاتان دارید و با چند کلیک ساده می‌توانید آنها را ارسال یا دریافت نمایید. کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال و کیف پول‌های کاغذی دو نوع رایج دیگر از امن ترین کیف پول ارز دیجیتال آفلاین هستند که به سبب عدم اتصال به اینترنت، از خطرات هکرها در امان‌اند. یکی از مهم‌‌ترین تفاوت بین کیف پول‌های آنلاین و آفلاین میزان امنیت دارایی‌های دیجیتال است. در ادامه به انواع کیف پول رمز ارز اشاره می‌کنیم:

کیف پول موبایلی

این نوع کیف رمز ارز، نرم‌افزاری برای گوشی هوشمند بوده و می‌توان آن را به عنوان پرکاربردترین نوع کیف پول معرفی کرد. چراکه گوشی موبایل همیشه در دسترس افراد است . اپلیکیشن‌های کیف پول تراست والت (Trust Wallet) و مای‌اتروالت (MyEtherWallet) بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای اندروید و iOS هستند. همچنین، کیف پول‌های پرطرفداری همانند اتمیک والت (Atomic Wallet)، کوینومی (Coinomi) و متامسک (Metamask) نسخه‌های دیگری برای گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند.

کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپی

این نوع کیف پول روی کامپیوترهای شخصی و سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس نصب می‌شود و کاربردهای بسیار عالی دارد. یکی از کیف پول‌های دسکتاپ با قابلیت پشتیبانی همزمان از ده‌ها دارایی دیجیتال، کیف پول اکسودوس (Exodus) است. کیف پول‌های دسکتاپی کوینومی، گواردا (Guarda) و اتمیک نیز از کیف‌ پول‌های محبوب دسکتاپی در بین کاربران می‌باشند.

کیف پول تحت وب از انواع کیف پول بیت کوین، اتریوم و..

این نوع راحت‌ترین، دسترس پذیرترین و بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان است؛ چراکه با هر دستگاه و مرورگر اینترنتی  در دسترس است. با این همه به علت تعامل این کیف پول‌ها با سرورهای اینترنتی، بیشتر در خطر هکرها هستند و در میان انواع مختلف کیف پول در رتبه اول بیشترین ریسک مسدود شدن یا هک دارند. کیف پول بلاک چین (Blockchain.com) نمونه‌ای از کیف پول اینترنتی بسیار معروف است که از کوین‌هایی همانند بیت کوین، استلار، بیت کوین کش، اتریوم پشتیبانی می‌کند. کیف پول‌های تراست والت، پکس‌فول (Paxful) و مای‌اتروالت نیز به کاربران خود اجازه استفاده از نسخه وب را می‌دهند.

افزونه مرورگر از بهترین کیف پول ارز دیجیتال

افزونه مرورگر، یکی از انواع پرطرفدار کیف‌ پول‌ است که در قالب افزونه (Extension) امکان تبدیل مرورگر شما را به مرورگر بلاک چین فراهم می‌کند. بیشترین کاربرد این کیف پول‌ رمز ارز امکان تعامل با پلتفرم‌های مبتنی‌بر وب 3.0 و غیرمتمرکز است. با‌توجه‌ به اینکه افزونه‌ها به اینترنت و مرورگرهای اینترنتی اتصال دائمی دارند، امکان هک و حمله سایبری به این نوع کیف پول رمز ارز بسیار زیاد است. یکی از بهترین کیف پول ارز دیجیتال مشهور و پرکاربرد افزونه مرورگر، متامسک است که امکان پشتیبانی هم‌زمان از چندین بلاک چین و ده‌ها توکن مختلف را دارد. افزونه‌های مرورگر گواردا و مای‌اتروالت هم در‌ دسترس کاربران این کیف پول قرار دارند.

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال

کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال، نوعی دستگاه کوچک و بسیار امن بدون اتصال به اینترنت است که با استفاده از چند لایه محافظتی تمامی راه‌های هک و حمله‌های سایبری را می‌بندد. این نوع کیف پول رایگان نیست و برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کنید. با پرداخت این هزینه اطمینان شما تا حد زیادی نسبت به امنیت دارایی‌هایتان بالا می‌رود. زیرا در این کیف پول، کلیدهای خصوصی هرگز از دستگاه خارج نمی‌شوند و به غیر از شما نیز هیچ فردی قادر به دسترسی به دارایی‌هایتان را ندارد. البته روش کار این کیف پول سخت افزاری به سبب آفلاین بودن و لایه‌های مختلف محافظتی، کمی زمانبر و پیچیده است.

درصورتی که شما روزانه با معاملات دارایی‌های دیجیتال زیادی سر و کار دارید، استفاده از کیف پول آنلاین گزینه بهتری است. کیف پول‌های لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) از جمله کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال مشهور هستند.

عبارت بازیابی در کیف پول رمز ارز چیست؟

شما در اغلب کیف پول شخصی ارز دیجیتال برای دریافت کلید خصوصی به جای رشته‌ای بلند از اعداد و حروف، عبارت بازیابی شامل 12 تا 24 کلمه‌ (Mnemonic Phrase یا Seed Phrase) دریافت خواهید کرد. این عبارت شاه کلید طلایی دسترسی شما به کیف پول رمز ارز است و باید در حفظ آن نهایت تلاش خود را کنید.

نکات مهم در انتخاب کیف پول دیجیتال چیست؟

در زمان تهیه این قبیل از کیف پول‌ها باید به نکاتی از قبیل کوین‌های پشتیبانی شده، دسترس‌پذیری، خدمات مختلف، رابط کاربریt پیام‌های کلاهبرداری، اصالت اپلیکیشن، محافظت از دستگاه و … توجه نمود.

30ام - دی ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
همستر کمبات (Hamster Kombat) چیست؟

همستر کمبات (Hamster Kombat) چیست؟

همستر کمبات (Hamster Kombat) نوعی پروژه و ایردراپ جدید تلگرام است که در آن کاربران تلگرامی می‌توانند فرضا بزرگترین صرافی ارز دیجیتال را ریاست کنید و کنترل درآمد خود را در دست داشته باشید. مکانیزم این بازی تلگرامی به این صورت است که کاربر صرافی ارز دیجیتالی را که قصد دارد مالک آن باشد برمی‌گزیند؛ […]

ادامه مطلب
ارز پنکیک سواپ و آینده ارز cake چگونه است؟

ارز پنکیک سواپ و آینده ارز cake چگونه است؟

ارز پنکیک سواپ یا ارز دیجیتال کیک (Cake)، نوعی ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد BEP-20 و زنجیره هوشمند بایننس می‌باشد. ارز cake توکن اختصاصی و بومی پلتفرم پنکیک سواپ معرفی می‌شود که توسط این صرافی ارائه شده است. هدف ارز پنکیک ایجاد انگیزه جهت تامین نقدینگی در پلتفرم PancakeSwap می‌باشد. سایت صرافی پنکیک سواپ یکی […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال چیلیز اولین ارز ورزشی در جهان

ارز دیجیتال چیلیز اولین ارز ورزشی در جهان

ارز دیجیتال چیلیز با نماد اختصاری CHZ یک ارز دیجیتال است که کاربرد آن در توکن‌سازی برای سرگرمی‌ای ورزشی می‌باشد. در واقع ارز دیجیتال chz قدرت خاصی به پلتفرم Socios.com می‌بخشد و تیم‌های ورزشی محبوب برای جذب طرفداران خود این رمز ارز را بوجود آورده‌اند. این اولین بار در جهان است که برای جذب طرفداران […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال لونا و تاریخچه قیمت آن در طول سالها

ارز دیجیتال لونا و تاریخچه قیمت آن در طول سالها

ارز دیجیتال لونا یا ترا کلاسیک با نماد اختصاری LUNA شکلی از دارایی دیجیتال یا توکنی است که توسط بایننس سرمایه‌گذاری شده است. ارز دیجیتال ترا نوعی سکه DEFI محسوب می‌شود و یکی از دو توکن پلتفرم تراست. این ارز همراه با استیبل کوین یا ارز دیجیتال تتر وظیفه پایدار کردن ارزش دیگر ارزها را […]

ادامه مطلب
تپ سواپ (TapSwap) چیست؟ آموزش استخراج و کسب درآمد

تپ سواپ (TapSwap) چیست؟ آموزش استخراج و کسب درآمد

تپ سواپ (TapSwap) یک پروژه جدید دیفای است که مشابه با نات کوین تلگرام بخش قابل توجهی از عرضه توکن خود را از طریق تلگرام به صورت رایگان در میان مردم توزیع می‌کند. تفاوت ارز تپ سواپ با نات کوین در این است که این ایردراپ روی بلاکچین سولانا پیاده‌سازی شده است و عرضه توکن‌های […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید