دریافت اپلیکیشن

بگ هولدر (Bag Holer) چه کسی است؟

ویرا اکسچنج
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
بگ هولدر ارز دیجیتال

بگ هولدر به افرادی گفته می‌شود که دارایی‌هایشان را بدون دلیل خاصی و براساس دلایل غیر واقعی، با وجود اطلاع از سقوط ارزش آن‌ها تا مدت زمان طولانی نگه می‌دارند. درواقع این افراد سهام و دارایی‌های خاص خود را علیرغم اینکه درحال سقوط است و باید اقدام به فروش سهام شود، نگه می‌دارند. bagholder سرمایه گذاری است که هیچ زمانی اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود نمی‌کند. او همیشه در فکر افزایش قیمت در طولانی مدت است. زمانی که شما درباره سهام و انواع ارز دیجیتال بحث می‌کنید، بگ هولدر همان سرمایه گذاری می‌باشد که پش از سقوط قیمت، نمی‌تواند موفق به فروش آن شود.

هر سرمایه گذاری امکان تبدیل شدن به یک بگ هولدر را دارد. برای نمونه ورشکستگی یک شرکت امکان کاهش فجیع قیمت سهام آن را به دنبال دارد و یا ممکن است با آزاد شدن سکه‌های جدید ارز دیجیتال، سقوط ارزش سکه‌های موجود رخ دهد. در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال ویرا اکسچنج بیشتر با اصطلاح بگ هولدر و روش تبدیل شدن به آن آشنا خواهید شد.

بگ هولدر (bagholder) کیست؟

بگ هولدر شخصی است که با وجود پی بردن به سقوط ارزش دارایی خود، همچنان اصرار به نگهداری از ارزهای بی ارزش خود دارد. در واقع این اصطلاح تا هنگامی که ارزش دارایی افراد به صفر رسید استفاده می‌شود. این افراد با امید به آنکه سهام بی ارزششان مجددا رشد کند و آن‌ها تبدیل به سرمایه‌گذرانی ثروتمند شوند، دارایی‌های خود را بدون دلیل خاص و واقعی تا بلند مدت نگهداری می‌کنند.

اغلب سرمایه‌گذران سرسخت و بی‌تجربه که به امید سود بیشتر پیش از پایان زمان بهینه فروش اقدام به فروش دارایی‌هایشان نکنند، در نهایت بگ هولدر می‌شوند. این افراد بیشتر از فکر کردن به سود، در پی جبران خسارت هستند و تا زمانی که ارزش داراییشان به صفر برسد به نگهداری از دارایی پافشاری می‌کنند.

اصطلاح بگ هولدر در سال 1930 پدید آمد. در آن سال افراد طی رکودی طولانی، دارایی‌هایشان را از دست دادند. این وضعیت تا اندازه‌ای جلو رفت که این افراد دارایی‌های خود را در کیسه‌ی سیب زمینی نگه می‌داشتند و در همه موقعیت‌ها این کیسه را همراه خود می‌بردند. این پدیده سبب ایجاد اصطلاح بگ هولدر شد. سربازان در زمان این رکود، این دست از افراد را با این اصطلاح صدا می‌زدند. اینک شاهد استفاده از آن در بازارهای مالی اعم از بازار کریپتوکارنسی هستیم. درصورتی که بگ به معنای کیف پول ارز دیجیتال باشد، بگ هولدرهای بازار مالی، اشخاصی هستند که دارایی بی ارزش خود را درون این کیف پول ذخیره و نگهداری می‌کنند.

مثالی از بگ هولدرهای بازار مالی

برای درک بهتر اصطلاح bagholder تصور کنید، روی سهام استارتاپی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این استارتاپ در عرضه اولیه سود خوبی به شما داد؛ اما به تدریج به دلیل زیرسوال رفتن ماهیت و صحت استارتاپ، ارزش سهام آن تا جایی که به صفر برسد افت پیدا کرد. در این شرایط اگر شما دارایی خود را در زمان مناسب بفروشید، از این معامله سود خواهید برد؛ اما اگر همچنان اصرار به نگه داشتن سهام آن استارتاپ داشته باشید، شما بگ هولدر خواهید شد.

علت تبدیل شدن به بگ هولدر چیست؟

معامله‌گران بازار ارز دیجیتال بنا به دلایل مختلفی به بگ هولدر تبدیل می‌شوند که در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت:

  • عدم داشتن دانش معاملاتی
  • نداشتن استراتژی مناسب برای انجام معاملات
  • عدم آگاهی از عملکرد نامناسب ارزهای دیجیتال یا سهام
  • باور به رشد رمز ارز یا سهام باوجود سیگنال‌های منفی تحلیل فاندامنتالی و تکنیکالی
  • نداشتن زمان کافی برای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال سهام یا رمز ارز
  • عملکردی خلاف جهت ارزش دارایی‌ نگه داری شده ناشی از ناهنجاری در حوزه رفتارشناسی بازارهای مالی
  • نگهداری ارز دیجیتال یا سهام با امید جبران ضرر و رسیدن به ارزش واقعی آن‌ها ( sunk cost یا اشتباه هزینه غرق شده)
  • عمل کردن براساس نظریه دورنما یا prospect theory (افرادی که شکست را نمی‌پذیرند)

ترس از دست دادن سرمایه از عوامل تبدیل شدن به بگ هولدر

دلایل مختلفی باعث بهره‌گیری سرمایه‌گذاران از رمز ارزهایی با عملکرد کم خواهد شد. همچنین برخی افراد احتمال دارد با غفلت از سبد خرید خود، نسبت به از ارزش نزولی آن مطلع نباشند. در این شرایط سرمایه‌گذار به‌منظور عدم تایید تصمیم ضعیف سرمایه گذاری، اقدام به حفظ موقعیت خود می‌کند. پدیده‌ای به نام اثر تمایل طی این شرایط رخ می‌دهد. این جایی است که سرمایه‌گذار تصمیم به فروش سهام یک اوراق بهادر با افزایش قیمت می‌گیرد و دارایی‌های کم ارزش خود را با سرسختی نگه می‌دارد.

درواقع براساس ناهنجاری در حوزه رفتارشناسی بازارهای مالی، این افراد بیشتر از لذت بردن از پیروزی، نسبت به باختن و شکست تنفر دارند. بنابراین این افراد امید دارند که موقعیت از دست رفته و خسارات خود را برگردانند.

تئوری چشم انداز از دلایل تبدیل شدن به Bag Holder

براساس تئوری چشم انداز، سرمایه‌گذران برپایه‌ی سودهای درک شده به جای ضررهای درک شده، تصمیم‌گیری می‌کنند. در مثالی برای درک بهتر این تئوری می‌توان گفت که ترجیح افراد به دریافت 50 دلار است؛ نه دریافت 100 دلار و از دست دادن نیمی از آن. این درحالیست که در هر دو حالت این شرایط 50 دلار خالص می‌باشد. در مثالی دیگر می‌توان به افرادی اشاره کرد که از ساعات اضافه کاری جهت متحمل نشدن مالیات خودداری می‌کنند. اگرچه این افراد در آخر سودآوری دارند، اما در ذهن‌ خود بودجه‌های خروجی را بزرگتر می‌بینند.

هزینه از دست رفته (Falk Cost Fallacy)

یکی دیگر از دلایل تبدیل شدن سرمایه‌گذران به بگ هولدر، هزینه از دست رفته است. فرض کنید سرمایه‌گذاری در یک معامله‌ با ارزش 1000 دلار، 100 سهم با مبلغ 10 دلار خریداری کرده است. درصورتی که در هر سهم، سهام به 3 دلار سقوط کند ارزش بازار برابر 300 دلار است. از این رو ضرر 700 دلار به عنوان هزینه محسوب می‌شود. بسیاری از افراد ترغیب می‌شوند که پس از بازپرداخت ارزش سهام 1000 دلار صبر کرده و سرمایه‌شان را پس بگیرند. اما ضرر هم اکنون به یک هزینه تبدیل شده و دائمی تلقی می‌گردد.

چگونه به یک بگ هولدر (Bag Holder) تبدیل نشویم؟

درصورتی که نمی‌خواهید به یک بگ هولدر تبدیل شوید، باید اقدام به آموزش هولد کردن ارز دیجیتال و روش تحلیل انواع رمز ارز و سهام نمایید. شما با افزایش دانش تکنیکال و فاندامنتال می‌توانید بلافاصله تا احساس کردید ارزش دارایی‌تان درحال افت و سقوط است، آن را بفروشید و تبدیل به bagholder نشوید. با آشنایی با پیامدهای بگ هولدر بودن می‌توانید از موقعیت کنونی ضرر را متوقف کنید. شما باید متوجه این موضوع باشید که ضرر برخی دارایی‌ها ممکن است هیچ زمانی جبران نشود. بنابراین بهتر است تا هنگامی که دارایی ارزش دارند اقدام به فروش آن‌ها کنید تا بخشی از ضررها را جبران کنید.

از طرفی پیش از ورود به سهام و یا خرید ارز دیجیتال، باید از آینده آن به خوبی اطلاع داشته باشید. و بازار را به صورت کامل تحت نظر بگیرید. همچنین می‌توانید از دانش افراد حرفه‌ای در این حوزه نیز کمک بگیرید. با یادگیری اصول و تحلیل آنچین و تحلیل‌های تکنیکالی و فاندامنتالی می‌توانید از وضعیت نمودار قیمت رمز ارز مطلع شده و از بگ هولدر شدن جلوگیری کنید. واکنش‌های منفی حاکی از سقوط قیمت و واکنش‌های مثبت نیز نشان دهنده رشد هستند. درصورتی که شما با وجود واکنش‌های متفی در اخبار و نمودارها همچنین به نگهداری ارز اصرار بورزید، دارایی شما روز به روز بی ارزش‌تر شده و در دام بگ هولدری خواهید افتاد.

چرا برخی از افراد به بگ هولدر تبدیل می‌شوند؟

از دلایلی که افراد را به بگ هولدر تبدیل می‌کند شامل عدم دانش و استراتژی معاملاتی، تصور غلط درباره آینده ارزش دارایی، عدم زمان کافی برای تحلیل تکنیکال، ناآگاهی از عملکرد نامناسب هام یا ارزهای، عملکرد مخالف ارزش دارایی، تلاش برای جبران ضرر و .. می‌باشد.

چگونه بگ هولدر نباشیم؟

برای اینکه به یک بگ هولدر تبدیل نشوید، باید استراتژی‌های هولد ارز دیجیتال را یاد بگیرید. همچنین تحلیل انواع سهام و رمز ارزهایی همانند ارز دیجیتال استلار، ارز دیجیتال دوج کوین، ارز دیجیتال کوانت، ووچر پرفکت مانی و .. را آموزش ببینید. بدین ترتیب در زمان احساس سقوط دارایی، آن‌ها را فروخته و تبدیل به بگ هولدر نخواهید شد.

2ام - تیر ماه - 1403
اشتراک گزاری مقاله
مقالات مشابه
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You cannot copy content of this page