دریافت اپلیکیشن

ارز دیجیتال پالیگان (Matic) چیست؟

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
ارز دیجیتال پالیگان

ارز دیجیتال پالیگان با نماد اختصاری Matic نوعی ارز دیجیتال و شکلی از دارایی دیجیتال است. ارز پالیگان از جمله ارزهای دیجیتالی است که دارای امنیت بالایی بوده و مبتنی بر بلاکچین اتریوم می‌باشد. در واقع امنیت این ارز توسط یک شبکه غیر متمرکز بر الگوریتم اثبات سهام و چارچوب پلاسما تضمین می‌شود. فناوری پایگان افزایش مقیاس پذیری را بوسیله برخی از راهکارهای لایه دوم عرضه می‌کند و براساس سیستم چند زنجیره‌ای خود، باعث ادغام بسیاری از شبکه‌ها و بلاکچین‌ها می‌شود. این پروژه در ابتدا با عنوان Matic Network شروع بکار کرد اما بعد از مدتی با گسترش دامنه فعالیت خود به پایگان تغییر نام داد. ارز matic، ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه می‌باشد.

هدف از ایجاد ارز matic راه اندازی یک بستر de-facto است که توسعه دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز را به روشی قابل اطمینان هدایت کند. شبکه متیک بر روی اجرای Plasma MVP، پروتکل WalletConnect و موتور اطلاع رسانی رویداد اتریوم Dagger فعالیت می‌کند. این شبکه برای ذخیره سازی و ارسال انواع ارزهای دیجیتال از کیف پول‌های Apl و SDK استفاده می‌کند. با وجود این امکان، سرمایه گذاران می‌توانند این ارز را بر روی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز DApps اجرا کنند. به طور کلی هدف ارز دیجیتال متیک این است که از بانک‌های زنجیره‌ای حمایت کنند تا بتواند در حین داشتن قابلیت مقیاس پذیری برای بلاکچین‌های خود از قابلیت همکاری برخورددار باشد.

در ادامه این مطلب از وب سایت صرافی ارز دیجیتال ویرا اکسچنج بیشتر با ارز matic، آینده ارز پالیگان، کیف پول پالیگان و … آشنا خواهید شد.

ارز پالیگان چیست؟

ارز دیجیتال پالیگان یکی از انواع ارزهای دیجیتال است. این ارز موفق به افزایش مقیاس پذیری در بلاکچین شده و مشکل عدم همکاری در شبکه‌های بلاک چین را رفع کرده است. ارز پالی گان در قدیم با نام Matic Network شناخته می‌شد. به همین دلیل امروزه بیشتر مردم این ارز را با نام متیک می‌شناسند. درواقع ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه، ارز matic نام دارد.

پالیگان برای مقایس پذیری از راهکار لایه دو استفاده می‌کند و هدف آن ارائه پلتفرمی کارآمد با عملکردی آسان است. این پلتفرم ضمن افزایش مقیاس‌پذیری، موجب حفظ امینت در زمان ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر امور مالی دیفای یا بکارگیری برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) روی زنجیره اتریوم شده است.

برای ایجاد شبکه‌های بلاکچین ارز پالیگان از چارچوب متصل (interconnected) استفاده می‌کند. این نوع ارز برای ساده سازی آینده خود بر روی بلاکچین‌های مختلف مانند سوله‌های بسته و فضای اختصاصی کار نمی‌کند. بلکه این ارز در فضای گسترده و بهم پیوسته‌ای قرار می‌گیرد و این فضاها می‌توانند باهم در تعامل باشند. رمز ارز پالیگان با ماشین اتریوم سازگار است که ساخت آن را برای کسانی که عادت به ساخت برنامه در اتریوم و برنامه نویسی Solidity دارند، جذاب می‌کند. در رابطه با قیمت پالیگان باید بدانید که این ارز در سال 2021 رشد زیادی داشته است و نمودار قیمت آن وارد یک فاز اصلاحی جدید شده است.

کاربردهای ارز matic

ارز دیجیتال پالیگان یا ارز matic در بستر بلاکچین اتریوم قابل اجرا است. همچنین رمز ارز پالیگان یک توکن تعامل پذیر برای ساخت بلاکچین‌های سازگار با ارز دیجیتال اتریوم است. از مهم‌ترین کاربردهای این رمز ارز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استیکینگ: از رمز ارز پالیگان برای سپرده گذاری یا استیکینگ استفاده می‌شود. همین امر باعث افزایش امنیت این شبکه می‌شود و کاربران در ازای این ارز حدود 18 درصد سود سالیانه دریافت می‌کنند.
  • حاکمیت: کاربران می‌توانند با سپرده گذاری ارز دیجیتال پالیگان خود در تصمیمات حاکمیتی شبکه شراکت داشته باشند.
  • کارمزد تراکنش : هزینه تراکنش‌ها بعد از ورود به لایه پالیگان در قالب آن پرداخت می‌شود.

عملکرد ارز دیجیتال پالیگان

ارز دیجیتال پالیگان فراتر از راهکاری مقیاس پذیری برای اتریوم است. شبکه پالیگان مانند یک رابط بین بلاک چین‎های اطراف اتریوم کار می‌کند. برای اینکه این موضوع را درک کنید نحوه عملکرد اتریوم 2 را در نظر بگیرید. با عملیاتی شدن اتریوم 2 یک اینترنت از بلاکچین‌های مستقل به اسم شارد را شاهد هستید. هر شارد دارای یک ویژگی، کیفیت و داده منحصر بفردی است. هر شارد یک بلاکچین است که از طریق شبکه اتریوم پشتیبانی می‌شود. اما باتوجه به فاصله‌ای که از راه اندازی اتریوم 2 وجود دارد؛ شبکه پالیگان از این فرصت برای پر کردن شکاف بین اتریوم 1 و 2 استفاده می‌کند.

بنابراین ارز دیجیتال POLYGON وعده‌های آتی اتریوم را بوسیله دو نوع کامپوننت زیر به کاربران خود ارائه می‌دهد:

بستر پالی‌گان (Polygon Framework)

منظور از این کامپوننت یک روش برای راه اندازی راحت بلاکچین‌های سازگار با اتریوم است. با توسعه این بخش، مجموعه گسترده‌ای از ماژول‌ها برای قرارگیری بلاکچین‌ها با ویژگی‌های سفارشی، سپرده گذاری و… ارائه می‌دهد. کیت توسعه نرم افزاری ارز دیجیتال پالیگان با نام Polygon SDK به توسعه دهندگان این اجازه را میدهد تا به راحتی بلاکچین‌های لینک شده به اتریوم خود را ایجاد کنند.

این کیت‌های توسعه دارای افزونه‌های قابل نصب هستند که این افزونه‌ها خود شامل ابزارهایی برای ایجاد یک اپلیکیشن می‌باشند. بنابراین با کمک Polygon SDK فرآیند ایجاد بلاکچین بسیار ساده و آسان می‌شود. به این ترتیب هر فردی می‌تواند بلاکچین اختصاصی خود را اجرا کند. این موضوع درست مانند استفاده از کانوا برای طراحی گرافیک  و یا وردپرس برای ساخت وبسایت است.

پروتکل پالیگان (Polygon Protocol)

قرارگیری یک بلاکچین سازگار با اتریوم بسیار عالی است. اما ارز دیجیتال پالیگان یک وب یا شبکه اینترنتی است که بلاکچین‌ها را بهم وصل می‌کند. بعلاوه این موضوع پروتکل ارز پالیگان این امکان را فراهم می‌کند تا هر بلاکچین برای تامین امنیت خود از بلاکچین اتریوم کمک بگیرد. همچنین پروتکل پالیگان کاری می‌کند تا توسعه دهندگان بتوانند ماژول‌های امنیتی مناسبی را انتخاب کنند.

با استفاده از اتریوم بلاکچین‌ها از یک استخر غیر متمرکز گسترده به ارزش میلیاردها دلار بهره می‌برند.

معماری شبکه ارز دیجیتال پالیگان

شبکه این رمز ارز از سیستمی چهار لایه شامل دو لایه اختیاری و دو لایه اجباری تشکیل شده است:

لایه اجرا (Execution Layer)

این لایه برای پیاده سازی ماشین مجازی EVM یا اتریوم به‌منظور ایجاد قراردادهای هوشمند بکار می‌رود.

لایه شبکه (Polygon network Layer)

این لایه حاوی شبکه‌های بلاکچینی با وظایفی مانند تولید بلاک، ادغام تراکنش‌ها و اجماع داخلی است.

لایه امنیت (Security Layer)

این لایه ارائه دهنده خدماتی برای تایید تراکنش و احراز هویت می‌باشد.

لایه اتریوم (Ethereum Layer)

لایه اتریوم مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند اتریوم به منظور بررسی و کنترل نهایی استیکینگ، انتقال پیام و حل اختلاف می‌باشد.

ویژگی های شبکه پالیگان

از شبکه ارز دیجیتال پالیگان می‌توان به‌منظور تولید زنجیره‌های رول آپ اپتیمیستیک (Optimistic Rollup)، رول آپ مستقل(stand-alone) و رول آپ دانش صفر (ZK Rollup) و انواع دیگر مورد نیاز توسعه دهندگان استفاده نمود. از طرفی Polygon امکان تبدیل اتریوم را به یک سیستم چند زنجیره‌ای کامل یا اینترنتی بلاکچین دارد. این سیستم درحالیکه همانند سایر سیستم‌ها همانند کازماس، پولکادات، آوالانچ و … یک سیستم جند زنجیره‌ای است، اما از اکوسیستم فعال، امنیت و متن باز بودن اتریوم بهره می‌گیرد.

برخی دیگر از ویژگی‌های پالیگان عبارتند از:

  • امینت در سیستم PoS با مشارکت اپراتورهای درون زنجیره‌ای
  • تجربه کاربری روان و ساده
  • مقیاس پذیری برای انجام تراکنش‌های ایمن، سریع و کک هزینه در زنجیره‌های جانبی
  • توان عملیاتی بالا با پشتببانی از هفت هزار تراکنش در یک ثانیه درون هر زنجیره جانبی
  • زنجیره‌های جانبی عمومی

آینده ارز پالیگان

ارز دیجیتال پالیگان با امنیت دوگانه پلاسما و ماتیک کار می‌کند. این ارز دیجیتال قصد دارد که ظرفیت توان و UX از Dapp که بسیار مناسب‌تر با نیازهای اصلی است را ایجاد کند. به طور کل ارز دیجیتال پالیگان به جای تمرکز روی معاملات برای تسویه حساب با هزینه‌های بالا تراکنش در زنجیره اصلی، تجربیات dapp بیسیم‌تری را برای کاربران خود ایجاد کرده است. به این ترتیب هیچ تاخیر زمانی رخ نمی‌دهد. با وجود این موارد بازهم مشکلاتی برای مسائل امنیتی ارز دیچیتال پالیگان  Matic و پلاسما وجود دارد. در کل بهترین زمان برای خروج پلاسما 7 روز است. ارز پالیگان برای کاهش زمان خروج از Nuo استفاده می‌کند.

اما مشکلات دیگری هم وجود دارند که بر زمان خروج ارز تاثیر می‌گذارند. در کل شاید تا این مشکلات رفع شود ارز دیگری جای این ارز را بگیرد.

کاربرانی که قصد خرید ارز دیجیتال پالیگان را دارند بهتر است براساس قیمت پالیگان، پیش بینی قیمت ارز ماتیک، تحلیل ارز ماتیک امروز و اخبار ارز ماتیک اقدام به اینکار کنند.

کیف پول‌های قابل ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال پالی گان

یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری ارز دیجیتال پالیگان استفاده از برنامه تلفن همراه کیف پول پلاسما یا  WalletConnect است. کاربران با DApps می‌توانند در مرورگرها و دستگاه‌های دیگر باهم ارتباط برقرار کنند. البته این کار زمانی انجام می‌شود که کلیدهای خود را در کیف پول موبایل به صورت امن نگهداری کنید. به طور کلی ارز دیجیتال پالیگان را می‌توانید بر روی کیف پول‌های بستر اتریوم هم دخیره کنید.

چراکه ارز دیجیتال پالیگان یک توکن ERC20 است. شما برای ذخیره ارز پالیگان به صورت امن به یک کیف پول امن نیاز دارید. کیف پولهای نرم افزاری و سخت افزاری مختلفی برای نگهداری توکن وجود دارند که این کیف پول‌ها عبارتند از:

  • تراست ولت (Trust Wallet)
  • اتمیک (Atomic)
  • لجر نانو اس/ ایکس(Ledger)
  • ترزور مدل تی (Trezor Model T)

به دلیل اینکه رمز ارز ماتیک ار والکس و تحت شبکه BEP2 پشتیبانی می‌شود، یکی از بهترین کیف پول‌های برای ارز پالیگان، کیف پول تراست ولت می‌باشد.

نحوه عرضه کردن ارز دیجیتال Matic

طریقه عرضه کردن ارز دیجیتال پالیگان به شرح زیر است:

  • فروش خصوصی
  • توکن‌های زمان لانچ پد یا راه اندازی
  • از طریق تیم اصلی و مشاوره
  • عملیات شبکه
  • بنیاد و اکوسیستم

تمام توکن‌های ارز دیجیتال پالی گان بر اساس زمان بندی که دارند از دسامبر 2022 منتشر می‌شوند.

پالیگان قادر به انجام چه تعداد واکنشی است؟

در شبکه پالیگان امکان انجام حداکثر 7 هزار تراکنش در ثانیه وجود دارد. درحالیکه اتریوم تنها امکان انجام 17 تراکنش را در ثانیه دارد.

مهم ترین ویژگی شبکه پالیگان کدام است؟

توان عملیاتی بالا، مقیاس‌پذیری و بهره‌گیری از رابط کاربری آسان از ویژگی‌های مهم پالیگان به شمار می‌رود. از طرفی این شبکه دارای امنیت قابل قبولی برای کاربران می‌باشد.

تفاوت ارز دیجیتال بیت کوین و ارز matic چیست؟

بیت کوین اولین رمز ارز عرضه شده در جهان است که به همراه آن شبکه بلاکچین آن نیز ایجاد شد. در سال‌های بعد و توسعه شبکه‌های مختلف بلاکچین همانند اتریوم و قراردادهای هوشمند، ارز دیجیتال پالیگان یا ارز matic که دارای شبکه فورکی از روی اتریوم است عرضه شد.

5ام - دی ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ای منحصربفرد است که نمایانگر یک تراکنش در بستر بلاکچین می‌باشد. در واقع هش معامله (Transaction Hash) یا لینک تراکنش عددی منحصربفرد است که برای پیگیری وضعیت تراکنش در بلاکچین بکار می‌رود و با در دست داشتن آن امکان مشاهده جزئیات یک تراکنش نظیر مبلغ، مبدا، مقصد و زمان تراکنش را […]

ادامه مطلب
NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT ( مخفف Non-Fungible Tonken به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض) نوعی گواهی مالکیت دیجیتالی و قراردادی هوشمند برای هر نوع دارایی دیجیتالی می‌باشد. واژه NFT در چند وقت اخیر به یکی از واژگان پر سر و صدای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. به عبارتی می‌توان گفت این دارایی دیجیتال، ارزش خود را در قالب نوعی […]

ادامه مطلب
کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

آدرس کانترکت (Contract Address) به آدرسی گفته می‌شود که در زمان شکل‌گیری یک قرارداد هوشمند به طور منحصربفرد اختصاص میابد. آدرس‌ها در حقیقت به معنای هویت کاربری و تراکنش‌ها می‌باشند. استاندارد ERC20 در شبکه بلاکچین اتریوم نوعی کانتکت آدرس است. آشنایی با نحوه کار، اهمیت و ماهیت آدرس کانترکت تتر trc20، آدرس کانترکت بیبی دوج، […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو با نماد اختصاری XNO شکلی از دارایی دیجیتال است که ارزش بازار آن حدود 188.57 میلیون دلار بوده و در رتبه 312 بازار قرار دارد. ارز دیجیتال xno با هدف بهینگی و سرعت ایجاد شده است. در زمان انجام تراکنش‌ها و معاملات، بلاکچین ارز xno دارای همه اطلاعات زنجیره نیست و به […]

ادامه مطلب
تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) ابزاری برای مخفی کردن تراکنش‌های ارز دیجیتال و حفظ حریم خصوصی رمز ارزهاست. این پلتفرم مبادله و مخفی‌سازی تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شده است. پروتکل Tornado Cash در سال 2020 در دنیای رمز ارزها به عنوان پروتکلی کارآمد و شناخته شده ارائه شد. با کمک تورنادو کش امکان انجام تراکنش […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید