دریافت اپلیکیشن

انواع ارز دیجیتال و شناخت بهترین آن برای سرمایه گذاری

ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 1 دقیقه
انواع ارز دیجیتال

از انواع ارز دیجیتال برای معاملات استفاده می‌شود. ارزهای دیجیتال از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند و بر اساس کارایی که دارند در دسته بندی‌های مختلفی قرار دارند. از این روز انواع ارز دیجیتال باهم متفاوت هستند. از جمله رایج‌ترین دسته بندی که برای رمز ارزها وجود دارد، دسته بندی حوزه فعالیت آنها است که در آن، این رمز ارزها به سه دسته اصلی پول‌های دیجیتال، ارزهای دیجیتال پلتفرمی و ارزهای دیجیتال مالی تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه این مطلب از سایت ویرا اکسچنج به توضیحات بیشتری درباره انواع ارز دیجیتال پرداخته‌ایم. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

یکی از اولین رمز ارزها، بیت کوین است که از سال 2018 و پس از افزایش قیمت ناگهانی که در آن رخ داد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت. به طوری این ارز دیجیتال معروف شد که لقب پادشاه ارزهای دیجیتال را به خود گرفت و بعد از آن سایر ارزهای دیجیتال وارد بازار شدند.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال که معادل فارسی آن رمز ارز است در واقع یک نوع پول است که جایگزین ارزهای رایج در دنیای دیجیتال شده است. معمولا رمز ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز و در شبکه‌های بلاک چین و تحلیل آنچین قعالیت دارند. ویژگی‌ها و مزایای ارزهای دیجیتال نسبت به ارزهای دیگر در بازار سبب شده تا این نوع ارزها مورد توجه عموم قرار بگیرند.

مزایا انواع ارز دیجیتال

از جمله بهترین مزایای ارزهای دیجیتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف واسطه‌ها
  • کاهش حداکثری هزینه‌ها
  • تامین امنیت بسیار بالا
  • ناشناس بودن هویت دو طرف معامله
  • غیر ممکن بودن انجام تقلب و کلاهبرداری در معاملات

انواع ارز دیجیتال دارای ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر است و استفاده از ارزها باعث تسهیل در انجام معاملات مختلف می‌شود. با توجه به این تفاوت، کارایی تقسیم بندی متفاوتی برای ارزهای دیجیتال ارائه شده است.

انواع ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در ادامه به بررسی دسته بندی مختلف ارزهای دیجیتال و کارایی هر یک از آنها پرداخته‌ایم:

پول‌های دیجیتال یکی از انواع ارز دیجیتال

پول‌های دیجیتال مانند پول‌های واقعی عمل می‌کند و قادر به ذخیره و انتقال ارزش، سرمایه گذاری، قابلیت خرید و… هستند. مزیت این نوع پول‌ها نسبت به پول‌های واقعی در عدم نیاز به جابجایی به دلیل موارد زیر دارای امنیت بسیار بالایی است:

  • نداشتن ماهیت فیزیکی
  • راحتی در انجام معاملات به دلیل حذف واسطه‌ها
  • مصونیت تورم و کاهش ارزش آن
  • امنیت بسیار بالا
  • و …

همین موارد باعث برتری این نوع ارز دیجیتال نسبت به سایر ارزهای موجود در دنیای واقعی شده است. ارزهای دیجیتال توسط ماینرها با استفاده از انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال تولید می‌شوند. از جمله ارزهای دیجیتالی که در دسته بندی پول‌های دیجیتالی قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیت کوین (BTC)
  • لایت کوین (LTC)
  • ورت کوین (VTC)
  • دوز کوین (DOGE)
  • و نانو (NANO)

انواع ارز دیجیتال اشاره شده در بالا بستر شبکه بلاک چین به صورت غیر متمرکز فعالیت می‌کنند. مهمترین پول دیجیتالی بیت کوین است که در سال 2008 توسط شخص یا گروهی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و در سال 2009 عرضه شد. به تازگی حوزه ارزهای دیجیتال وارد فاز جدیدی به نام متاورس یاMetaverse شده است. همه این ارزها، رمز پایه هستند و از امنیت بسیار بالایی در مقابل هک شدن برخورددار هستند. معمولا از شبکه انتقال همتا به همتا P2P یا شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند.

همچنین هویت افراد در این نوع تراکنش‌ها ناشناس است. پول‌های دیجیتالی دارای دو نوع زیر هستند:

ارز دیجیتال ثابت (StableCoin)

این نوع ارز دیجیتال دارای پشتوانه است و این پشتوانه می‌تواند هر دارایی مثل طلا، ارزهای فیزیکی یا هر دارایی مالی که بتوان روی آن قیمت گذاری کرد را شامل می‌شود. همچنین این نوع ارز دیجیتال از نوسانات قیمتی در امان است و همین ویژگی باعث برتری آن نسبت به ارزهای کاغذی موجود در بازار شده است. مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال ثابت، تتر (USDT) است.

ارز دیجیتال امن (Privacy)

از مهمترین ویژگی این نوع ارز که یکی از انواع ارز دیجیتال است، ناشناس بودن هویت دو طرف معامله است. این موضوع بدین معنی است که در هنگام انجام معامله، هویت افراد کاملا نامشخص است و هیچ راهی برای پیگیری و شناسایی کاربرانی که معاملات را انجام داده‌اند، وجود ندارد. از جمله مزیت‌های این نوع ارز دیجیتال این است که شامل مالیات نمی‌شوند. این مزیت برای انجام معاملات با حجم بالای انتقال وجه بسیار به صرفه است. از جمله مهم‌ترین ارزهای دیجیتال امن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مون رو ( XMR )
  • زی کش ( Zcash )
  • نو کوین ( Nav Coin )
  • فور ( PHR )
  • زن کش ( ZEN )

تمامی انواع ارز دیجیتال اشاره شده بر  پایه بلاک چین قرار دارند و هر کدام از آنها کارایی و ویژگی خاصی در بازار ارز دیجیتال دارند.

ارزهای دیجیتال پلتفرمی یکی از انواع رمز ارزها

دسته دوم انواع ارز دیجیتال، ارزهای دیجیتالی پلتفرم‌ها است. این نوع رمز ارزها یک نوع قرار داد هوشمند هستند و مثل پول‌های دیجیتال بر پایه شبکه بلاک چین می‌باشند. این ارزهای دیجیتال رمز پایه‌ای نرم افزارهایی هستند که توانایی انجام فعالیت‌های مختلف را در بستر شبکه بلاک چین به کاربران می‌دهند. مزایای ارز دیجیتال پلتفرم‌ها که یکی از انواع ارز دیجیتال است شامل موارد زیر است:

  • حذف واسطه‌ها از معاملات
  • کاهش هزینه انجام معاملات از طریق حذف واسطه‌ها
  • امنیت بالای معاملات به دلیل استفاده از کدهای دیجیتالی بسیار پیچیده‌ای که در قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود.
  • امان ایجاد اپ‌های غیر متمرکر (DApps) مانند (ICO)ها با استفاده از این پلتفرم‌ها

اولین و مهم‌ترین پلتفرم ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم است. در ادامه به ویژگی‌های این پلتفرم پرداخته‌ایم:

اتریوم (ETH) یکی از انواع ارز دیجیتال پلتفرمی

نسل دوم ارزهای دیجیتال را رمز ارز اتریوم تشکیل داده است که بعد از بیت کوین به بازار معرفی شده و با استقبال بالایی نیز مواجه شده است. اتریوم یکی از انواع ارز دیجیتال رمز پایه است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند. این رمز ارز به کاربران این امکان را می‌دهد تا تمامی قراردادها را به صورت دیجیتالی و در قالب قراردادهای هوشمند به کمک شبکه بلاک چین انجام دهند.

بنابراین اتریوم قبل از اینکه یک نوع ارز دیجیتال باشد یک نرم افزار قابل برنامه ریز غیر متمرکز است که در بستر شبکه یلاک چین فعالیت کرده و امکان انجام قراردادهای هوشمند را به کاربران می‌دهد. این قراردادها علاوه بر انتقال پول، توانایی انتقال سایر دارایی‌های مالی را نیز به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به واسطه می‌دهد.

پلتفرم‌های کاربردی و مهم دیگری نیز وجود دارند که همگی آنها بعد از اتریوم وارد بازار شده‌اند و امکانات متفاوتی را به کاربران ارائه می‌دهند. از جمله دیگر انواع ارز دیجیتال پلتفرم‌ها عبارت است از:

  • نئو (NEO)
  • کاردانو (ADA)
  • ای او آس (EOS)
    و …
5ام - دی ماه - 1402

اشتراک گزاری مقاله

مقالات مشابه
هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ ای

هش تراکنش یا TXID شناسه‌ای منحصربفرد است که نمایانگر یک تراکنش در بستر بلاکچین می‌باشد. در واقع هش معامله (Transaction Hash) یا لینک تراکنش عددی منحصربفرد است که برای پیگیری وضعیت تراکنش در بلاکچین بکار می‌رود و با در دست داشتن آن امکان مشاهده جزئیات یک تراکنش نظیر مبلغ، مبدا، مقصد و زمان تراکنش را […]

ادامه مطلب
NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT ( مخفف Non-Fungible Tonken به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض) نوعی گواهی مالکیت دیجیتالی و قراردادی هوشمند برای هر نوع دارایی دیجیتالی می‌باشد. واژه NFT در چند وقت اخیر به یکی از واژگان پر سر و صدای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. به عبارتی می‌توان گفت این دارایی دیجیتال، ارزش خود را در قالب نوعی […]

ادامه مطلب
کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

کانترکت آدرس (Contract Address) ارز دیجیتال چیست؟

آدرس کانترکت (Contract Address) به آدرسی گفته می‌شود که در زمان شکل‌گیری یک قرارداد هوشمند به طور منحصربفرد اختصاص میابد. آدرس‌ها در حقیقت به معنای هویت کاربری و تراکنش‌ها می‌باشند. استاندارد ERC20 در شبکه بلاکچین اتریوم نوعی کانتکت آدرس است. آشنایی با نحوه کار، اهمیت و ماهیت آدرس کانترکت تتر trc20، آدرس کانترکت بیبی دوج، […]

ادامه مطلب
ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو و نحوه عملکرد XNO

ارز دیجیتال نانو با نماد اختصاری XNO شکلی از دارایی دیجیتال است که ارزش بازار آن حدود 188.57 میلیون دلار بوده و در رتبه 312 بازار قرار دارد. ارز دیجیتال xno با هدف بهینگی و سرعت ایجاد شده است. در زمان انجام تراکنش‌ها و معاملات، بلاکچین ارز xno دارای همه اطلاعات زنجیره نیست و به […]

ادامه مطلب
تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) و آموزش کار با این پروتکل

تورنادو کش (Tornado Cash) ابزاری برای مخفی کردن تراکنش‌های ارز دیجیتال و حفظ حریم خصوصی رمز ارزهاست. این پلتفرم مبادله و مخفی‌سازی تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم پیاده‌سازی شده است. پروتکل Tornado Cash در سال 2020 در دنیای رمز ارزها به عنوان پروتکلی کارآمد و شناخته شده ارائه شد. با کمک تورنادو کش امکان انجام تراکنش […]

ادامه مطلب

ثبت دیدگاه جدید